Nu börjar vi snacka! 😆
Tack för att du delar med dig! 👍
Skjuter av några frågor om hur du tänkt om det är ok?
1/ Smurfmattan - valde du den för att slippa borra mer glas och slippa fler dyra genomföringar, eller för att få xtra filtrering?
2/ Vad använder du för syrepump? Länka gärna inköpslänk om du vet ngn.
3/ Vad har du för syresten? Eller använder du ngn form av stor platta etc som de har i dammar, eller kanske balsaträ?
4/ Det tjocka röret i överrinningsboxen, varför står det inte rakt upp inne i boxen? Tänker mig att om det kommer till användning kommer väl vattenytan när den är i nivå med rörets övre del, och därmed hela rörets kapacitet används, vara över själva akvarietankens höjd? Förstår du min rör-Iga fråga?
5/ Vad har du för rör- och slangdimensioner och kapacitet på returen?
6/ Volym på tank och sump?
Det var allt så länge ...
Då ska vi se :)
1. Jag köpte karet så här, det är 2 utlopp 50 mm borrat inne i överrinningen samt ett tillopp (30mm) sen förstår jag inte riktigt frågan. Så karet är borrat med 3 hål i botten.
2 syrepumpen är en resun lp40, den hittar du på stobys websida och den trycker 3000l/h. Mer än nog, på filmen ser du att jag även på prov just nu avdelar lite luft till akvariet.
3. En syreplatta, köpt på dammbutiken, fixar bild sen, galet effektiv (samma du ser i akvariet men med mera luft)
4. Det är rakt och under nivån, det smala du ser är utblåset.
Returen är 25mm innerdiameter.
Sumpen är 165 liter och akvariet ett 960 med dom ortodoxa måtten 160*100*60
http://youtu.be/9D803bV0jRY