DaRe Julidochromis regani , Kipili har blivit beskriven som Julidochromis marksmithi av Burgess, 2014. https://www.ciklid.org/artregister/artreg_visa_art_fangstplats.php?ID=159&fangstplats=Kipili&fp=01 Ref.: http://www.destin-tanganyika.com/2014/12/julidochromis-marksmithi/ Beskrevs i tidningen: Tanganika MAGAZYN
56ovwal Kan ungefär fem ord på franska, så vad gör just J. regani Kipili så unik jämfört med övriga J. regani att den klassats upp till en unik art?
perik9 Just denna jag vill ha (fina), tycker också att det är konstigt att det är en annan art (under art) till regani. Jag tycker den är finare än Ornatusen, men det ska vara riktigt fina. Hur har Burgess lyckats att sätta ett annat namn på den? Marksmithi ha ha. Men han tillhör väl eliten. Africkan diving som fångade fisk i många år fick inte sätta några namn ( jo några, men blev ifrågasatta hela tiden). Nej. Stuart, konings m.m.skötte detta.
Mikael-W Andra släktet med samma artnamn från Herr Burgess, undrar vad nästa blir. mvh, Christer Axelrod har väl mest. Hur ser 10-i-topplistan ut månntro?
56ovwal Kommer inte på någon ´axelrodi´ i Tanganyikasjön, men annars ett flertal andra firrar, bl.a. Paracheirodon axelrodi Kardinaltetran. Har Kullander fått någon firre uppkallad efter sig? Kommer inte på någon ´kullanderi´ iallafall. Om jag inte har helt fel för mig får man inte namnge en art efter sig själv, men väl efter t.ex. upptäckare, fångstmän, fruar eller kompisar. Vem som med andra ord. Burgess och Mark Smith är uppenbart polare ;-)
Mikael-W Kommer inte på någon ´axelrodi´ i Tanganyikasjön, men annars ett flertal andra firrar, bl.a. Paracheirodon axelrodi Kardinaltetran. Har Kullander fått någon firre uppkallad efter sig? Kommer inte på någon ´kullanderi´ iallafall. Om jag inte har helt fel för mig får man inte namnge en art efter sig själv, men väl efter t.ex. upptäckare, fångstmän, fruar eller kompisar. Vem som med andra ord. Burgess och Mark Smith är uppenbart polare ;-) Crenicichla sveni Geophagus sveni Astyanax kullanderi
Mikael-W Det här börjar gå kraftigt OT nu, men kan ju vara lite kul i alla fall. Så är ni beredda när akvarieföreningen slår till med frågesport också. Axelrod har fått ett helt fiskstim: Två ciklider: Cynotilapia axelrodi Parananochromis axelrodi En massa annat krafs: Brittanichthys axelrodi Chilatherina axelrodi Corydoras axelrodi Ecsenius axelrodi Hyphessobrycon axelrodi Neolebias axelrodi Paracheirodon axelrodi Pseudogramma axelrodi Schultzites axelrodi Sternarchorhynchus axelrodi Sundadanio axelrodi Varicorhinus axelrodi Hyphessobrycon herbertaxelrodi Melanotaenia herbertaxelrodi Axelrodia fowleri Axelrodia lindeae Axelrodia riesei Axelrodia stigmatias Och så lär även Corydoras narcissus vara uppkallad efter honom.