walle_1
"Ringde för övrigt Sandby idag för att höra vad han hade i jaguarväg. Ett par hade han. Detta får någon annan köpa, jag väntar hellre och försöker få tag på en 6-8 ungfiskar istället så att de själv får välja vilken partner de skall ha."
Det kan ju vara precis så det här paret kom till också. Vart ligger Sandby förresten? är det värt att dra dit för att skaffa en hona åt min hane? Fan börjar kännas att man vill ha ett lekpar ändå. Det känns som att min jaguar inte har speciellt mycket att syssla med. Han bara står under sin rot och gräver ett enormt berg med grus. Han kommer fram då man närmar sig karet. Men det skulle definitivt vara roligare att ha en hona åt honom känns det som nu.
jinnarparen
Södra Sandby ligger ca 1 mil öster om Lund.
Du har rätt i att det kan vara så att detta par också har fått välja varandra ur en grupp, men jag föredrar ändå att låta dem växa upp hos mig om det går att få tag på fler fiskar. Jag tycker det är riskfyllt att köpa ett stort par. Men ibland har man inget val. Har man tur fungerar det, om inte så får man hoppas på åtminstone en lek så att man kan få ut lite yngel och själv dra upp 6-10 st.
Motaguense: Var kan man titta på bilder av dina fiskar. Du hade någon Friedrichstahli, inte sant? Precis som du så skulle jag vilja ha fler arter av Guapote.
För de vetgiriga så är denna artikeln läsvärd ;
http://www.cichlidae.com/articles/a092.html
Är det någon som har fisk från Vieja släktet??
FI
Det där med att köpa fiskar som redan är "stora"...
Uppväxtperioden är ju ett ypperligt tillfälle att forma sina fiskar till de fiskar man vill ha. Hoppar man över uppväxten så får man ju "färdiga" fiskar, de KAN ha ett superhärligt beteende som man aldrig skulle klara av att få fram på egen hand men de kan också ha ett väldigt tråkigt beteende... Man får helt enkelt räkna med att allt kanske inte blev exakt som man hade tänkt sig.
Föder man upp fiskarna själv så kan man forma dem nästan som man vill, man kan misslyckas fatalt om man gör fel men man kan också få fram otroligt utåtriktade fiskar som är totalt handtama och som beter sig precis som man vill... nästan i alla fall. ;)
Samtliga fiskar i 222-litrarn äter för övrigt direkt ur händerna på mig idag. :) Jag har handmatat dem vid varje måltid sedan jag startade karet och de ser inte längre min hand som något otäckt utan snarare som något positivt och att det vankas mat. Denna totala orädsla för mina händer verkar också smitta av sig till nyköpta fiskar, de tre jack dempsey jag köpte härom dagen åt vid första måltiden direkt ur händerna på mig precis som de övriga fiskarna. :)
Jag håller för tillfället på att försöka få dem att hoppa efter maten men det går tyvärr lite trögt än så länge, men skam den som ger sig... ;)
Projektet med att få lekparet att acceptera räkmixen går lite sämre... De har fortfarande inte smakat på räkmixen och de har inte fått någon annan mat sedan i förrgår morse, jättedaniorna glufsar de däremot i sig i rask takt, idag är det bara 4st kvar...
Räkmixen verkar däremot populär hos malarna så den går ju inte till spillo i alla fall och det är ju bra, synodontisen såg för övrigt ut som om han hade käkat upp en golfboll igårkväll, fet som ett troll. ;D
I 222-litrarn så är räkmixen som värsta kalaskäket och fiskarna blir nästan galna och slåss som vilddjur för att få största biten.
Räkmixen verkar för övrigt inte grisa ner särskilt mycket så det skulle verkligen vara jättekul om även lekparet började äta av den, dessutom så var den fullsmockad av vitaminer och färgframhävande saker så jag tror att fiskarna skulle bli jättevackra om de bara började käka av den. Men hur det blir med detta återstår att se...
Mvh Fredrik Isaksson
Motaguensis
Jinnarparen: Jeg kan sende deg bildene. Skal ta noen av Friedrichsthaliene, kansje i dag!? Men hva er mailen din, så kan jeg sende de på mail til deg? :) Jeg har 8 Friedrichsthali og 2 av dem har dannet par. De har fått mye finere farger og kulere adferd enn de andre. Hannen er 17cm og hunnen 13cm.
Hvis det er andre som vil se bilde, kan jeg få mailen deres så skal jeg sende bilder så fort jeg kan :)Har ikke hjemmeside så kan ikke gjøre noe annet enn å sende bildene!
walle_1
motaguensis: m.wallin@telia.com
Daniel-Odell
eftersom vi tokiga jaguarägare står för 50% av posterna på det här forumet borde ni testa irc, quakenet kanal #ciklid.se
det är ganska givande att chatta i realtid ... ja finns där alltsom oftast så kom dit ni med.
FI
"det är ganska givande att chatta i realtid ... ja finns där alltsom oftast så kom dit ni med."
Chat är ju livsfarligt... man kan typ bli beroende... :O
Sedan så måste man kunna skriva snabbt som vinden för att hinna vara med i diskussionerna, det blir INTE lätt för en som mig som kör pekfingervalsen och sitter och knackar i en timma för att få iväg ett svar... ;)
Mvh Fredrik Isaksson
Daniel-Odell
äh, det är inte många knop på #ciklid.se direkt ... vore bara kul om ett gäng jaguarnördar kunde samlas å prats om kvällarna
walle_1
Jag är med. Vilken server rekommenderas då?
walle_1
Ny bild på jaggan.
http://medlem.spray.se/managuensis/bilder/augusti_11.jpg
Denna bild är knäppt med vitbalans som heter "glödlampa". Vilket innebär att den ändrar hela bilden till blåare. Glödlampor är ju som bekant väldigt gula så det blir ganska mycket blåare. Nu ser det inte alls lika gult ut i akvariet som på de andra bilderna jag har knäppt. Vad tycker ni, bättre eller sämre?
jämför med denna.
http://medlem.spray.se/managuensis/bilder/augusti_10.jpg
Ola
Hemma.
Jaggorna har vänt upp och ned på hela karet, det är bakar med grus nu...
Akvariet ha rinte varit tänt sedan i tordags, så jag tände det nu. Vad jag gör om honan simmar och gömmer sig fortfarande?
Dom har tagit en och annan fisk iaf ska testa med räkmix och annat kött. Målet är att dom ska leka så jag kan få ut ca 10 yngel som parar ut senare...
Ola
Jagghonan tog nyss en Corydoras aeneus!! (metallpansarmal)
Är detta farligt? hon har den i munnen just nu...
lite orolig.
Ola
Hon spottade ut den lilla krabaten nu...
Hanen har käkat lite pellets men han sprutar ut det från gälarna igen efter ett tag räkmixen skiter dom i, är det för det sjunker till botten?
Daniel-Odell
ne det är för att dom inte gillar räkmix :-)
dom e kinkiga som fan på att ta nytt foder.
det där med honan som gömmer sig .. ja om hon gömmer sig så gör hon det, det är hennes naturliga beteende. det är inget att göra åt.
Ola
Hanen skakar och skakar hela tiden framför honan men honan verkar inte "svara" på något sätt alls. hanen har inte varit aggresiv alls mot honan!
orm, det är ju bra då är det helt naturligt att hon gömemr sig, har suttit och kollat på dem nu i över 1 timme hon gömmer sig inte speciellt mkt.
Rosten är kanske för stor 8-9cm?
FI, hur går det med dina lekar?
FI
"FI, hur går det med dina lekar?"
Det går väl som vanligt... Just nu så finns det inga yngel i karet men hanen har fixat till lekplatsen och har som vanligt grävt grus och bildat "snygga" berg vid framrutan... Honan har varit och tittat till lekplatsen lite och enligt planeringen så borde det bli lek om drygt en vecka eller så.
Alla jättedanior är försvunna och räkmixen har de inte visat något intresse till, jag fegade ur och har gett dem några pellets nu, de började se lite sega ut så jag tordes inte svälta dem längre... Bättre lycka nästa gång kanske... :P
Jag gav däremot jättedaniorna vita mygglarver och jaguarerna åt lite av detta så jag ska prova styra in dem på detta nu, huvudsaken är i alla fall att de inte bara äter pellets, det kan inte vara bra i längden.
Mvh Fredrik Isaksson
walle_1
Du behöver nog inte vara rädd att svälta dom längre. Så fort dom har provsmakat så kommer dom prova mer och mer, sedan kommer dom testa att svälja den, efter dom har vant in sig så kommer dom att vara helt tokiga i det. Mina fiskar håller på och slänger sig ur akvariet när jag matar. Dom står och trängs under matluckan och försöker preja in så mycket som möjligt åt gången. Billigt foder är det också, en annan sak är att dom får fina färger, vilket är väldigt bra tycker jag.
FI
walle: Det som är irriterande är att alla fiskarna i 222-litrarn äter räkmixen, t.o.m fengäddan, i 375an så är det precis alla fiskar UTOM jaguarerna som äter av räkmixen och det är just jaguarerna som jag vill ska äta av den... Knepigt det här...
Tycker du att jag ska prova svälta dem ett tag till?
...eller är det bättre att mata lite försiktigt med pellets och sedan släppa ner en liten bit räkmix i samma veva och hoppas på att de till slut blir intresserade av den?
Mvh Fredrik Isaksson
walle_1
Nej, testa att svälta dom ett tag. Om de andra fiskarna äter i 375:an så kanske jaguarerna fattar till slut och provar på det. När mina jaguar är riktigt hungrig så provar han det mesta, till och med pellets som han inte äter i vanliga fall, det är inte heller långt ifrån att han biter mig i fingrarna.
Ola
det är precis som om att jaggorna inte vill ta ett byte när man sitter och tittar? suttit där ett bra tag så går jag upp och äter när jag kommer ner igen så har hanens mage väääldigt rund och det saknas en gurami=)
Dom kommer kanske äta mer om jag köper lite växter som dom kan stå och lura bakom.
Käkar jaggorna som ormar, dvs huvudet först sedan sväljder dom bytet helt?
Sorry om jag babblar på för mkt säg till såfall.