Joakim Jag var också skeptisk till förborrade hål och ytterfilter, men måste säga att jag helt ändrat uppfattning. Kör dubbla ytterfilter och med limmade pvc kopplingar, slangklämmor etc. är det mycket säkert. En limmad pvc koppling klarar ju 10 bar så trycket i ett akvarium är minimal belastning. Eheims filter har också smarta kopplingar som gör filter rengöring enkelt utan en enda droppe vatten i läck. Ökar vattenvolymen och är enklare att gömma undan i karet. Sparar simutrymme så att säga.
Angående belysning så kör jag med JMB Led med en dimmer. Funkar perfekt. Totalt 90 watt LED och mycket bättre ljus än mitt Juwel 450 liters med 4x54=216 Watt. Mindre risk för överhettning på sommaren, billigare i drift, bättre ljus temperatur och enligt min smak mer naturligt med liter "glitter" i stället för lysrörens "platta" ljus. Att det är bättre ur miljösynpunkt är pricken över i. Att ha 12 Volt i närheten av vatten känns också bättre än 220 V, i fall att oturen är framme... Kommer aldrig att köpa lysrör till mina akvarie i fortsättningen, helt enkelt en daterad teknik enligt mig.
Inte möbelakvarie men lät byggaren göra bottenhål i mitt akvarium från akvarielagret. Har sedan grenledning och 2 uttag till filter, avstängningsventil på båda uttagen.
Skruvar man åt genomföringen korrekt ska det inte läcka, och sedan mot filter etc slangklämmor.
Nästa grej är att när man kört igång filter etc och luftat stänger man av filtret och väntar en stund. Om någon packning etc är dålig är det nu det kommer läcka. Efter en kvart utan läckage kommer det inte läcka senare.
Så gör man varje gång man haft isär filter etc.
Största fördelen jag ser det är att filtrena pumpar på med bra drag även efter det kommit lite skit i dem, när de skulle suga vattnet över akvariekanten så tappade de draget mycket snabbare.
Drygt en månad grejade mitt filter när det sög vatten över kanten, sedan kom det knappt vatten ur utblåset.
Nu med bottenanslutning så går filtret 3 månader utan synbar försämring, efter rengöring sedan så var de nedersta 6cm i filterbehållaren ren lera :-)