Jag har valt att istället för att mixtra med bikarbonat så har jag hällt snäckskalskross i det fluidiserande filtret. Vad jag har läst så bufrar det upp till ca 7,5-7,6 i Ph och det är lagom just nu. Dock behöver jag reda ut en vattenkemifråga:
-När jag filtrerar över kalk kommer Kh stiga och vattnet får en högre buffringsförmåga.
-Detta gör att mer av min Co2 blir till löst i vattnet och mindre omvandlas till kolsyra som sänker Ph.
Fråga: Är det den lösta cO2:n växterna tar upp?
Kan jag bara pumpa på massa Co2 för att få den massiva växtligheten jag är ute efter?
Tittar man på dessa
tabeller måste jag ner från dagens 7.6 till 7,2 (har 10 i Kh) för att komma upp i rätt Co2 mängder. Det vill jag inte när cikliderna ska i, då vill istället öka Ph till minst 8.
Fråga 2: Är det inte mängden kolsyran som styr Ph?
Om jag pumpar in massa Co2 som inte omvandlas till kolsyra ändras väl inte Ph men Co2 ppm ökar?
Hoppas någon har bra koll på detta och kan hjälpa mig.
Ps. Om någon planerar att göra på detta sätt se för f-n till att tvätta krossen först. Efter 3 dagar med vattenbyten ser det fortfarande ut som någon hällt en lite mjölk i akvariet. Man lär sig så länge man lever.