Jag har en grupp med 40st Tropheus sp. "mpimbwe" Red Cheek. I det akvariet har jag vit ciklidsand. Troffarna tuggar i sanden och sväljer den och när de skiter så regnar det sand korn. Är det någon annan som har samma fenomen med sina troffar? Det är inget jag är orolig för utan jag har aldrig varit med om det förrut. Det kanske bara är bra och hjälper till med matsmältningen lite som med fåglar som käkar sand.
//Peter
Alla Tropheus sväljer sand i sin matsmältning, dvs om sanden är tillräckligt finkorning. Detta är något vi akvarister borde ta fasta på då detta hjälper deras metabolism. Vid dissektion av vilda Tropheus utgör 20-30% sand. Jag har kört finkornig sand vid tillfällen, enda problemet är att jag då inte kan använda bottenfilter. Jag rankar (kanske felaktigt) ett kristallklart vatten framför ett med lite sisådär vatten, avföring som guppar på botten etc.
Dock står en sak klart. För en Tropheus vidkommande är finkornig sand det ultimata, inte enbart pga matsmältning utan också för dess lekar. Äggen förväxlas inte med sandkorn, det gör grus. En hona som snappar upp ett gruskorn har rätt snart krossat sina ägg och därmed blir det inga ungar. Ett vanligt förekommande problem som ibland kan förväxlas med att honan inte går tiden ut.
Ingen som har något mer om red bishop?