muppins
Hejsan!
Jag sitter här och funderar över hur stort mitt nya akvarium ( när jag nu får rad att köpa det ) bör vara. Jag har tänkt att ha ett sydamerika-kar med ca 5-6 st scalarer och ett par malar...
Hur stort behöver akvariet minst vara??
/muppins
Bilbo
ca 375 liter verkar väl vara OK!
muppins
Hmmmm...så stort har jag inte plats för.
/muppins
muppins
Om jag nöjer mig med 3-4 stycken då...?
/muppins
spaceace
Köp så stort som får plats. Ju större desto bättre!
Jonas-E
satsa på så stort som möjligt...jag hade inte köpt ett på mindre än 250 liter.........
muppins
Jag var och kollade på ett 240 liters idag...det var ju hur stort som helst!! :) Jobbigt att dra omkring på för stora akvarium när man flyttar. Jag har gärna ett jätteakvarium men det jag tänker på främst är att min sambo kanske får en chock om jag kommer hemsläpandes på ett större än vad jag har nu... ( 93 liter ) :)
Sen blir det väldigt dyrt att fylla det med växter också....
Runt 200 liter kanske jag kan smyga in utan att någon märker något.
Får det plats några scalarer i det??
/muppins
Daniel-Odell
240 är ju pluttelitet.
Köp så stort som möjligt, varför ska din sambo hindra dig från att utöva dina hobbies?
muppins
Nä...det var ju skitstort!
Jag hade ju kunnat simma i det!! :)
Det är ingen som hindrar mig direkt...jag tänker bara på hur jobbigt det ska bli att bära omkring på det.
Men...typ ett 222 liters eller nåt kanske jag orkar. ( Jag lär ju inte få någon hjälp med att bära upp det på tredje våningen.... )
/muppins
StefanL
Muppins skrev:
citat:Men...typ ett 222 liters eller nåt kanske jag orkar. ( Jag lär ju inte få någon hjälp med att bära upp det på tredje våningen.... )
Menar du att du verkligen anpassar akvariets storlek efter vad du själv orkar bära upp tre våningar? 222 liter är rejält tungt och bökigt för en enda person att bära...du måste skämta?!?!
375 liters akvarium är en lagom storlek. 222 liter är ok, men du får nog känslan av att vilja ha större ganska omgående.
muppins
Jag kom på att jag nog inte orkar bära upp det själv - så...det blir nog inget akvarium för min del tyvärr. :(
Hur ska jag få upp det då?? Jag kan ju gärna inte be någon på gatan...
Suck!!
( och jag tycker faktiskt att det är enormt....med tanke på att det största jag har haft har varit på 105 liter. )
/muppins
FI
Nog räcker ett 222-liters till skalarer, däremot så kommer du aldrig någonsin att kunna bära upp det till tredje våningen själv... Grejen är att det inte bara är tungt, det är hyffsat otympligt att bära också...
Om du trots allt inte vill ha större än ca 200 liter så kan jag varmt rekommendera Juwels Rio240. Brorsan har ett sånt och det är sjukligt snyggt! Skalarer har han också för övrigt. ;)
Ett sånt kar kostar iofs lite mer men med tanke på utseendet med möbeln och allt så är det värt varenda krona om ni frågar mig. Priserna varierar rejält från affär till affär, någon affär skulle ha typ 6500:- för ett Rio240 + tillhörande möbel, stället där han till slut köpte det på skulle ha 4900:-... Hyffsad prisskillnad. :P
Mvh Fredrik Isaksson
FI
"Hur ska jag få upp det då?? Jag kan ju gärna inte be någon på gatan...
Suck!!"
Det är lugnt, det är sånt budfirmorna finns till för. ;)
Köp karet i butiken och säg att du vill ha det hemkört och uppburet så fixar butiken så att en budfirma hjälper dig. :)
Det kan iofs kosta några hundralappar extra men det kan det ju vara värt om du får så stort kar som du vill ha.
Mvh Fredrik Isaksson
Daniel-Odell
Annars brukar det ju vara det man kan utnyttja sina vänner till. Flytt och bärhjälp.
Tur att polarna är lättmutade med starköl när jag köpte min 50" Toshiba crt-bakprojj :)
muppins
Ok...nu är det så här.
Jag är fruktansvärt fattig!! ( så någon exklusivt möbelakvarium lär jag aldrig få. ) Jag har precis flyttat till en ny stad, har inte hittat nåt jobb än och känner inte en människa här ( mina vänner bor ca 20 mil bort... ), förutom min sambo...som hatar fiskar!
Han anser nog att om jag vill hålla på med sån där skit så får jag allt fixa det själv också. Så...mina förutsättningar är inte de bästa! Liten bil har vi också...måste kolla hur stort som får plats där. Livet är hårt! :) Jag blir så deprimerad av det här.
/muppins
FI
Kolla om du hittar något begagnat kar, man kan göra värsta klippen på begagnathandeln, jag köpte själv alldeles nyligen ett 222-liters med tillhörande hemsnickrad möbel, ytterfilter och allt annat man kan tänkas behöva för under under 2000:-. Karet såldes begagnat i en akvariebutik och eftersom jag bytte in ett 120-liters med Juwel-möbel samtidigt så kostade det "nya" karet nästan ingenting.
Så mitt tips är att du antingen letar på privata begagnatmarknaden eller kolla i någon akvariebutik om de säljer begagnade kar, krisar det sig så kan du alltid sälja det gamla karet för att få råd med det nya.
Hittar du ett kar till ett bra pris så nog tror jag att sambon hjälper dig att bära upp det om du bara frågar riktigt snällt. ;)
Mvh Fredrik Isaksson
muppins
Jag har faktiskt funderat på det....
Jag har kollat runt lite och har hittat en del kar som jag skulle ha råd med när jag sålt mitt gamla. Fast oftast finns de i fel del av landet av någon märklig anledning.
Sedan finns det ju faktiskt folk som vill byta ner sig till ett mindre akvarium.
Om jag br väldigt snällt så kanske jag får bärhjälp.... :)
Gratis styrketräning ju!
/mupppins
StefanL
Ursäkta...jag uppmärksammade inte att du var tjej.
Kan inte din sambo bära lite tungt i ca 10min så är det väl inte så mycket karl att ha i huset...:D
Alternativet till det FI skrivit kan vara att köpa akvariet på akvarieaffären med månadsbetalning.
Jag själv hade sökt igenom begagnat för där finns det rejäla fynd att göra.
www.ciklid.se ,
www.zoopet.com och
www.blocket.se är några ställen där det säljs billiga akvarium med jämna mellanrum. Kolla även annonser i lokaltidning, annonstavlor på köpcentra m m.
(Onödigt tillägg) Kolla även efter ny akvarieintresserad sambo så får du hjälp med att bära upp akvariet...:D
muppins
Haha...och vad har det med saken att göra?? Om jag är tjej eller inte??
Jag ska kolla runt lite och se om jag hittar nåt vettigt...inte alltför långt härifrån.
Tror ni man kan hitta ett ( inte alltför gammalt ) akvarium på ca 220 liter inkl. bänk ( inget exklusivt möbelkar ), ramp och pump för runt 2000 kr??
Det är väl ungefär vad jag kan skrapa ihop till om jag får några månader på mig... :)
/muppins
FI
"Tror ni man kan hitta ett ( inte alltför gammalt ) akvarium på ca 220 liter inkl. bänk ( inget exklusivt möbelkar ), ramp och pump för runt 2000 kr??"
Jepp, det var precis det jag gjorde och det var dessutom på en akvariebutik så det går med all säkerhet att hitta ännu billigare kar om man bara letar lite samt har lite flyt. 375an köpte jag för några år sedan begagnad för 3000:- med grus, rötter, stenar, ytterfilter, aluställning och en massa andra prylar.
Större akvariebutiker brukar ofta få in begagnade kar under sommaren eftersom många tydligen tar ner sina kar under sommaren. Så börja med att kolla på akvariebutikerna, de brukar inte vilja ha en massa begagnade kar släpandes i butiken så det går ofta att pruta ner priset en hel del. ;)
Mvh Fredrik ISaksson