Ja, 10 månader har tanken bubblat på så det är kanske dags för en uppdatering.
4 fiskar har dött. 2 ihjälbitna och 2 som slutade äta och tynade bort. 2 fiskar har tillkommit samt så har jag ett överlevande maingano-yngel bland stenarna sen en månad tillbaka som verkar leva och må.
Maingano-gruppen orsakar fortsatt huvudbry. Alfa-hannen och alfa-honan har sina givna platser men i mellanskiktet har det varit bråkigt. Jag flyttade dessa 4 individer till en temporär tank och då la sig lugnet i båda tankarna. Jag antar att det var hannar så bråkade om honorna i det lägre skiktet men jag är inte säker. Alfa-honan färgar också ut och är väldigt mörk och stor så man kan ju inte gå på det heller. Hon tvekar inte att ta itu med individer som inte rättar in sig i ledet så om hon inte hade tuggat så hade jag gissat att hon varit en hanne. Bråkstakarna bytte jag in mot fyra andra individer. Försökte sikta in mig på de som var lite timidare och mer ljusblå. Det har gått bra hittills men de är rätt små än. Sista ordet är nog inte sagt om denna grupp.
En annan lustig detalj jag såg när jag tillsatte 2 nya Aulonocara jacobfreibergi var att de har en helt annan kampsportsstil än Maingano. Det blev naturligtvis en upgörelse mellan en av de nya och en etablerad då de tillsattes. Istället för att snurra runt och jaga varandras stjärtfena för att sedan gå in och hugga med 90 graders vinkel så ställer de sig mitt emot varandra och gapar som flodhästar och hugger rätt på. Det blev bara en uppgörelse sen var de överens. Det är enda gången jag har sett bråk i den gruppen.
Nä, Golden-gruppen bråkar aldrig men det är kanske inte så anmärkningsvärt. En hona har tuggat och spottade tidigare den här veckan. Men det verkar inte som att några yngel har överlevt.
Filtret fick jag byta ut mot ett större ytterfilter nu tidigare i höstas. Fiskarna har blivit större och äter mer. Då orkade innerfiltret inte längre och det började dyka upp mätbar nitrit. Jag har fortfarande en algtillväxt men den har saktat in betydligt de senaste månaderna. Fiskarna har gnagt ner algmattan på många ställen.
56161
56163
Alfahonan i mitten. Den lilla centimeterlånga nykomlingen kan skymtas mellan stenarna till vänster.
56164
56165