Johan-F Absolut fråga på bara så slipper du göra de små men få misstagen som jag har gjort. Hitils har det varit 2 st moment som har underlättat avsevärt mot de förra akvariumen jag plastat (har hjälpt Bosse Gartman att bygga ett 1000 liters också) Det första är den trekantiga listen i alla hörnen den andra är att låta väven hänga över kanten en bit för att med hjälp av sin egen tyngd pressa ner väven när den går över kanten. Om man har för lite väv så reser sig den när plasten härdar. se bild #47 så ser man väven hänga ner på utsidan. PS. Jag kommer upp i påsk Johan, om du är hemma kommer jag gärna förbi på en titt Tack Peter, absolut det är bara och komma förbi någon gång under påsken.
Pettap Tyvärr har jag inget nytt att rapportera. Har haft fullt upp med annat. Jag ska försöka plasta sista lagret i botten nu i kväll. //Peter
FrePGun Tyvärr har jag inget nytt att rapportera. Har haft fullt upp med annat. Jag ska försöka plasta sista lagret i botten nu i kväll. //Peter Allright! Man blir nästan sugen på att hjälpa dig så man får se slutresultatet! Hade jag inte haft så mycket att göra så...
Pettap Så nu är botten klar. Nästa vända blir att "flytspackla" ramen med plast så den blir jämn. Insidan av ramen måste vara så jämn det bara går när man limmar dit rutan. Det går åt onödigt mycket Tec7 annars för det ska bli tätt mellan rutan och ramen. Nästa gång kommer lite bilder på det momentet.
FrePGun Så nu är botten klar. Nästa vända blir att "flytspackla" ramen med plast så den blir jämn. Insidan av ramen måste vara så jämn det bara går när man limmar dit rutan. Det går åt onödigt mycket Tec7 annars för det ska bli tätt mellan rutan och ramen. Nästa gång kommer lite bilder på det momentet. Bra jobbat! Nästa steg låter lite krångligt... Men de fixar säkert du med en klackspark!
Pettap Nu välte jag upp den och ställde den på fronten. Runt hela kanten tejpade jag med en tjock tejp som stopp så inte plasten rinner över kanten. Jag satt även en regel som stöd. Sen plastade jag ett ganska tjockt lager på ramen så det flyter ut ordentligt så ramen blir jämn.
FrePGun Nu välte jag upp den och ställde den på fronten. Runt hela kanten tejpade jag med en tjock tejp som stopp så inte plasten rinner över kanten. Jag satt även en regel som stöd. Sen plastade jag ett ganska tjockt lager på ramen så det flyter ut ordentligt så ramen blir jämn. Är det en blivande sump som syns under hela schabraket?
Pettap Inte mycket till uppdatering men i dag hade jag lite tid över för mitt lilla projekt. I dag började jag med bänken. Ram och ben blir i ek. Sen blir det mattsvarta skåp i mellan benen. Det blir 4 ben i fram kant. De 2 facken på sidorna blir barskåp och mitten blir det plats för filtret. För att spara lite på kostnaden limmar jag i hop 2 stycken 21x95 plan. fur och en 21x95 plan. Ek till ramen.
Pettap Du gör egna limträbalkar ? Hantverk på riktigt ! :) Ja det blir både billigare, rakare och starkare
Pettap Det går inte så snabbt men när jag får tid över så pillar jag lite med bänken. Ramen är nu klar, synlig ram och benen i framkant gjorde jag i massiv ek resten av ramen och bakre benen i vanliga reglar. Eken har jag mattlackat och i mellan benen blir det senare skåp och luckor.
Pettap Nu har jag byggt skåp. De är prov monterade i bänken innan de ska målas. Jag ska göra luckor till skåpen och även hålet i mitten ska få en lucka. I mitten facket ska ytter filtren stå sen.