Lite uppdateringar i Nordiska Ciklidsällskapets artregister igen. Denna var lite jobbigare :-).
Jag har fått hjälp från lite duktigt folk i Mexico och USA med att reda ut att vi har rätt info i artregistret för Thorichthys. Alla foton var korrekta, vi saknade typlokalitet och utbredning för samtliga arter, det är nu ordnat med. Jag har också gått igenom övrig baskfakta och lagt till temp, pH och akvariumstorlek där det saknats. Jag har också lagt in floder och sjöar där de olika arterna finns rapporterade och verifierade med extra koll av flera personer med lokal erfarenhet och stort intresse av släktet. All lokaliteter är inlagda med GPS-koordinater. Detta har varit ett komplicerat jobb, bara igår satt jag 8 timmar på raken för att hitta floder och sjöar i ett land där desa inte namnges eller flera floder har samma namn, Rio Panuco finns exempelvis på båda väst och östkusten. Jag lade till ett (W) för att indikera vilken sida av landet den ligger på. Speciellt har varianterna som kallats Thorichthys sp. “mixteco” fått en rejäl omgång med tydlighet var de olika varianterna hittats och dessutom har jag valt att återgå till det tidigare namnet T. sp. "coatzacoalcos" då alla dessa kommer från det samanbudna flodsystemet Rio Coatzacoalcos i Mexiko. Släktet har uppdaterats med en översiktsbild över de olika arterna samt en fantastisk text om släktets historia skriven av Erik Åhlander, Naturhistoriska Museet.
Säkerligen har något fel slunkit in så svara gärna i tråden om ni har någon fundering.
Släktet:
https://www.ciklid.org/artregister/art_slakte.php?ID=Thorichthys
Thorichthys ellioti , Rio Manso (Joakim Asterhed)
Thorichthys helleri , Laguna Catazaja (Wisse Sluijters)
Thorichthys affinis , Laguna Sacnab (Jim Cumming)
Thorichthys aureus , Rio Copan (Ray Quenelle)
Thorichthys aureus , Rio Sarstoon (Alain Koehl)
Thorichthys callolepis , Rio Grande (Alain Koehl)
Thorichthys ellioti , Best in show UK vildfångad, (Stuart Brown)
Thorichthys helleri , Rio Chacamax (Lee Nuttal)
Thorichthys helleri , Rio Chacamax (Jim Cumming)
Thorichthys helleri , Rio Pichucalco (Alain Koehl)
Thorichthys ellioti , Laguna de Catemaco (Jacques Blanc)
Thorichthys meekii , Mizol Ha (Alain Koehl)
Thorichthys meekii , Rio Mopan (Benoit Jonas)
Thorichthys sp. "coatzacoalcos" , Rio Ajal (Alain Koehl)
Thorichthys sp. "coatzacoalcos" , Rio Tolosita (Jan Fioole)
Thorichthys meekii , Rio Mopan (Alain Koehl)
Thorichthys sp. "coatzacoalcos" , Rio Jaltepec (Alain Koehl)
Thorichthys meekii , Rio Corzo (Kallas också T. sp. "rio corzo" (Jan Fioole)