BrigTSD Trist. Det kan vara dina elongatus territoriella anspråk som leder till konflikter med de övriga fiskarna. Men om du inte har sett att de trakasserar de andra så är det kanske lite tidigt att dra den slutsatsen. Det kan vara en annan golden också. De är oftast snälla, men de är malawiciklider och de kan bita ifrån. Det kan bero på sjukdom också.
lifeislovera Efter regn kommer solsken! 😊 Ser ni vad jag ser? För det är väl inte bara inbillning att det putar lite under hakan?
lifeislovera Hej igen! Nu har hon spottat. Jag fångade upp henne och hade henne i en yngelkorg och nästa morgon hade hon fått 10 st små perlmuttbebisar! Jag släppte tillbaka honan direkt och nu återstår frågan: måste jag köpa yngelakvarium? Hur stort är minsta i då fall? Till saken hör också att jag har två till honor som tuggar, så inom två veckor kommer det bli en himla massa knoddar 🐠 😊 Hej från mig! /lisa
Bosse-G Skall du ta hand om alla yngel så kommer du att behöva flera kar. Ett 100-liters brukar vara bra att börja med. Det viktigaste för att få dom att växa bra är bra vatten . Så vattenbyten så ofta du bara orkar. Jag försöker byta så ofta som möjligt. Helst varannan dag när dom skall växa fort. Sedan får du fråga dig om du verkligen skall dra upp alla dom ungar du kommer att få. För det kommer nog att bli en himla massa.
Erik-Osterlund Precis som Bosse säger så är det mycket jobb med att dra upp yngel. Dessutom är det viktigt att gallra bort dom som inte ser ut som dom ska eller växer dåligt. Om du ändå vill dra upp yngel, försök redan nu att hitta någon som är intresserad av att köpa dom. Då menar jag en butik, att sälja mycket fisk till andra akvarister kan ta tid eller rent av inte gå alls och då står man där med en massa fin fisk...
lifeislovera Tack Bosse och Erik för svar! Om jag läser lite mellan raderna, så menar ni alltså att om man inte hade tänkt sig bli Malawiuppfödare såhär på direkten gör man klokast i att låta naturen ha sin gång...? Jag testar det med de andra honorna, så får vi se om någon av ynglen klarar sig. 🐠
Erik-Osterlund Jag tycker att du ska prova och dra upp några yngel som du sen kan komplettera din grupp med. Det är mycket jobb men det är kul också :)
lifeislovera Ja jäklar, det är verkligen kul. De växer ju massor för varje dag 😊 och mår än så länge bra. 9 st småttingar. Då vet ni vad jag gör i helgen då... 😉