Drar väll igång med en egen post tänkte jag.
Har två st fx6or till mitt 540 kar (stora hungriga fiskar), såhär kan de se ut när det är dags för rengörning...
Jag tar ut filtret ur möbeln och bär till köket. Jag vet att man hellst inte ska greja i köket men min rygg dör om jag hukar mig över badkaret.
Tömmer filtret på vatten via tappkranen och ser alltid till att spara lite till att rengöra filtermaterialet med.
Detta är "finefilter" mattan som man får med vid inköp, inget för mig isf då den kloggar igen på en månad och så ofta vill jag inte göra rent filtren. BORT med den.
Har "diskat" alla korgar och grovrengjort filtermadrassen som är uppradad. Gör aldrig rent all filtermadrass helt utan sparar alltid grovmattorna och sidmattorna och gör rent i sparat akvarievatten. Även biomaterialet öser jag bara runt i lite av de sparade vattnet och sen tillbaka i behållaren.
Korgen till vänster har jag underst i filterbehållaren, i botten ligger en grov filtermatta och sedan Eheim substrat PRO. Korgen till höger är fylld med Fluvals keramikrör samt att jag kompletterade med keramikrör av något annat märke som fanns på Hornbach, OBS dessa är porösa makaroner med bra biofiltrering! Sista och översta korgen har jag biobollar och en till grov matta i.

Efter detta brukar jag trava upp filter korgarna och skölja ur behållaren då de samlad mycket bös i botten som annars blåser ut när man startar filtret igen.
När jag satt tillbaka korgarna i så fyller jag på med
Vatten ifrån akvariet (vill undvika kranvatten så långt som möjligt för bakteriernas skull).
Har för mig det är 8 liter man ska fylla på men jag brukar fylla upp till strax nedanför kanten. Blir mindre bubbel i akvariet vid start som skrämmer och stressar fisken.
Sen i med sladden och tuta och kör!