Jag kan tillägga att föreningen behöver verkligen medlemmar om det ska finnas en Nordisk ciklidförening i nuvarande form i framtiden. Så ta och betala in nu :)
/Jocke
Jag tror att vi behöver få ut informationen om NCS bättre. Säkert inte så lätt att hitta hit om man inte är en inbiten ciklid´ist-nybörjare eller halvintresserad. Och vilket är det bästa stället att kunna synas, jo i akvarie/djurbutikerna. Vi borde absolut pusha för att butiker ska ha infoblad, vepor eller reklamflaggor för och med Nordiska Ciklidsällskapets webbadress och loggor. Det borde dessutom gynna butikerna till ingen kostnad. Allt de behöver är att upplåta lite plats.
Dessutom är den där NCS appen i våra mobiler superbra att göra reklam för.
Vidare, om möjligt skulle vi medlemmar kunna "ansvara" för x antal butiker/region. Alltså att se till så att reklamen syns och fixa lite med den biten. Låt säga att man "ansvarar" för 2 butiker närmast där man bor. Då borde vi kunna täcka samtliga butiker i hela Sverige. För även om en butik kanske inte har så mycket ciklider så är det säkert samma som för oss alla andra. Det hela började med svärdbärare/B Molly, guppy osv. Vi kunde kanske till och med trycka på för att butiken börjar ta in ett litet sortiment ciklider.
Har ju läst hur en handfull personer, speciellt på Zoopet, har gått från total nybörjare till avancerad och 24/7 tänkande akvarist. Nyckelen tror jag är att hitta till forumen och få upp ögonen och intresset att vilja läsa sig till information om fiskar, DIY, butiker mm mm.
Själv är jag positiv till att höja medlemsavgiften med en 50-lapp till exempel för att introducera nya medlemmar med reducerat "ny-medlems-pris".
Alla "överblivna" Ciklidbladet borde fördelas ut till butiker som gratisex istället för att ligga i en vrå. Säkert någon som blir intresserad, tar ett x och fastnar för vidare intresse.
Lite spontana idéer som dök upp. Kanske något som är intressant och skulle kunna funka i praktiken.
//Ola