citat:Hej!
Jag är så trött på tjatet om vattenbyte! Mina fiskar leker inte, en del säger att man ska göra vattenbyten ofta, så jag gör det en gång i veckan ca. 40%. Idag sa en kille i djuraffären att man skulle byta vatten en gång i månaden ca. 10% !
- Hur ofta man bör byta vatten beror på flertalet omständigheter! Skit i vad alla andra säger vad beträffar vattenbytena (mig inkluderat) ... det finns tumregler du kan utgå ifrån beroende av vilken typ av fisk du håller, men allt är beroende av omständigheter, så som reningseffektivitet, belastning (hur mycket fisk (cm) per liter vatten), fodermängd, fodertyp, matningsfrekvens osv... 40% i veckan låter iaf. väldigt mycket! Ungefär så mycket byter jag i mina yngelkar om det är vädigt kraftig belastning!
Mitt tips till dig är först och främst att du ser till att vattnets beskaffenhet är i närheten av vad fiskarna önskar, när du grejat det kan du sedan "laborera" lite med hur ofta och mycket vatten du bör byta. Men MER eller TÄTARE vattenbyten än du gör i dag rekommenderas INTE!
Vänliga hälsningar