Robin
Tja! Jag funderar lite på att följa abborrar i deras vandring i livet. Typ så som walle gör med en gädda. Problemen är.:
Hur ska jag få tag i abborryngel?
Vad ska akvariet innehålla? Sand som botten och långa växter bland lite sten?
Tony
Abborryngel är nog inte det lättaste att hitta men tusenbröder brukar man ju få till förbannelse när man metar i vissa sjöar.
Robin
Små tusenbröder borde vara ganska lätta att hitta. Svårigheten tror jag är att få upp dem utan att behöva meta. Finns det nån som vet hur?
Såg förresten på programmet om Abborren på svt2 nyss. Ganska intressant faktiskt. Tony Holm tror jag han hette som gjort den, han ska ha en eloge för en bra naturfilm.
spaceace
Ifall du känner någon som brukar meta så kanske du kan låna en agnhåv.
B-Lunn
Man brukar ju alltid se småabborrar i strandkanterna när man badar i insjöar annars. Jag brukade alltid gå runt med håv och hink och försöka fånga såna när jag var mindre. Dom är rätt snabba men med lite tålamod så går det. Dom brukar stå nere vid botten gärna i närheten av nån vass (fin sandbotten är nog bäst), så det är bara ut och jaga.
Rickard
Man kan slänga i lite bröd och annat gott för att locka dom till håven. Funkar kanon.
Bilbo
Sänkhåv vid något lämpligt ställe i sjön, ex. en risvase, ger garanterat både abborre och mörtyngel.
abborre
Hej!!
Jag håller själv ett gäng (c:a 15 stycken á 5 gram)abborrar i ett 375 liters.
Ett bra sätt att fånga yngel på är sänkhåv med mäskning amed t.ex. bröd , röda mygg eller maggots. Annars kan man fiska upp lite större fisk med pimpelspö med en röd mormyska angnad med maggot.
När det gäller att hålla abborre så är de ganska lätta. De är dock vansinnigt glupska, och det blir därför lätt smutsigt i akvariet. Det är även svårt att hålla annan mindre eller lika stor fisk tillsammans med dem, då de har stor aptit på allt som rör sej.
Jag matar mina med frysta röda mygg eller artemia vilket de slukar med stor aptit. Se bara till så att alla får mat så att ingen växer ifrån de andra och därmed ser sina forna kompisar som mat!!!
Lycka till
/Jens
Robin
Jens! Vad har du för inredning/instrument i ditt abborreakvarium?
Hur och var får mån tag på en sänkhåv?
VaxaLatt
Sänkhåv finns på en vanlig fiskeaffär och går under namnet Agnhåv
walle_1
Använd agnhåv och håva nära risvasar som någon sa. Du kan även skapa en egen om det inte finns någon i sjön. Lite sent på året nu kanske. Men släng ner lite björkris på ett djup av ca 1-1,5 meter. Runt detta kommer det att flockas med mört och löjor. Detta lockar till sig abborrar. Sänk håven så att den ligger på botten. Släng sedan i ned blöt havregryn i lagoma portioner över håven. När det har gått ett tag på kan du chansa att dra upp. Får du inte upp någon fisk på några försök så har det troligen inte kommit någon fisk till stället, det kan vara så illa att du måste vänta till nästa sommar.
Jag använder förövrigt små abbrorrar på ca 4 cm som mat till min oscar och jaguarciklid.
En sak jag funderar på bara, var det mig du menade med det här:
citat:Typ så som walle gör med en gädda.
Om det var mig du menade så har du nog missuppfattat situationen litegrann. Jag har en gäddciklid (crenicichla proteus), alltså inte en vanlig gädda som finns i våra sjöar. Denna som jag har kommer från Sydamerika.
imported
Små gäddor, runt 7-10cm, hade jag när jag var liten. Fångade dessa i de små pölar som blir kvar när vattenståndet i ån där hemma blir mindre och mindre ju längre sommaren kommit.
Hade dessa med en brutal rödciklid hanne som tyvär såg allt och alla som mat oavsett storlek eller form, han anföll till och med min hand flera gånger.
salar
En kallvattensfisk som mår dåligt i ett vanligt hemakvarium precis som gäddan.
walle_1
salar:
Det beror ju på, killen kanske tänker ha dom i en kall källare eller kanske rentav har en kylare. Fråga innan du dömer.
Robin
Sorry Walle. Jag tog fel på dig och en annan användare.
Jag tror iaf att jag ska prova agnhåven nästa år. Nu har jag ingen plats för ett till akvarium. Har malawi i mitt just nu. Får se hur det blir nästa år.
walle_1
Du kan ju slänga ut lite ris nu på ett lämpligt ställe i en sjö så har du garanterat abborre där nästa sommar, med förutsättning att det finns abborre i sjön=)
salar
Fick många söta gäddor på 10-20cm när jag flugfiskade med nymf i en fjällsjö.Abborre har jag också fått på fluga så de är inte särskilt svårt att fånga dom.
VaxaLatt
Ett annat bra sätt att fånga lagom med fisk är att lägga ut en ryssja nära stranden i typ en vassdunge och låta armen gå in mot land. På detta vis styrs de små fiskarna som simmar på grunt vatten in i ryssjan. Ryssjan kan därefter vittjas någon gång om dagen, vartefter de önskade fiskarna tages rätt på och resten sätts fria.
Tänk dock på att fiske med redskap är otillåtet i de flesta svenska sjöar. Men den ty av fiske som beskrivs ovan brukar inte vara något problem såvida de inte missköts.
abborre
Jag har några rötter, lite sten och ett gäng crinumlökar i akvariet. Jag har en dubbelramp, ett Eheim 2252 innerfilter och ingen värmare.'
/Jens
abborre
Jag använder ett Eheim innerfilter 2252, har en dubbelramp, ingen värmare. Inredningen består av finkornigt grus, några rötter, sten samt ett antal crinumlökar.
Jens