Danny_C
Tjena!
På Söndag införskaffas ett 540 l akvarium
Som jag ska ha Geophagus i!
8 Geophagus Surinamensis
6 pansarmalar
4 l-malar
Hade tänkt bygga en korkbakgrund och ha dessa filter:
EHEIM 2252 m. 3 Filterkorgar
Fluval 403 6 l. volym
Tror ni det räcker?
Har nog inte råd med ett ytterfilter.
Men isåfall ett Pumphuvud med hemgjort filter
Hur ska jag inreda det?
Har redan en rättså stor rot, som är runt 60 cm lång och 30-40 cm hög.
Ska jag ha den och en till rot? Sen ska man ju ha stort simutrymme med grus/sand.... kan jag ha nästan alla växter?
Vilken sorts grus är bra?
Har redan engelsk sjösten på 1-2 cm till mitt andra akvarie med jordätare...
Hasse_H
Du bör ha fin sand till dina jordätare, max 1mm kornstorlek, helst mindre. Fler rötter skadar inte, gärna några större stenar också. Växter går bra om du planterar dem så att de inte blir uppgrävda, t.ex. genom att lägga halvstora stenar runt rötterna eller plantera i små krukor.
Filtren tror jag blir bra som det är.
/Hasse
Danny_C
jag menade 1-2 mm inte cm...
Var får man tag i sådan sand du har i ditt Sydamerika akvarie?
Pris?
Bilbo
Jag vet inte vad Hasse har för sand, men Biltemas Blästersand är 0,2-0,8 mm och kostar 49,90 för 25 kilo. Har den i mina Malawi och Tanganyikakar och är jättenöjd.
Danny_C
Vilken färg har den? har du bilder?
Hasse_H
Jag har sand från Vättern med en kornstorlek som varierar från några tiondels mm till ett par mm. Pris=gratis.
/Hasse
Bilbo
Men är det lagligt Hasse? ;)
Den är ganska ljus i färgen, lite "gulaktig", men precis som med fiskarna så spelar det stor roll vad du har för belysning. Till mina Malawi har jag 1 st Sylvania Aquastar samt 1 st Sylvania Dayligt (tror jag det hette), och jag tycker det är snyggt i alla fall.
Tyvärr har jag ingen digitalkamera ännu, men jag hoppas få det när jag fyller år.
Hasse_H
Ja Magnus, det är lagligt att hämta sand ur sjön om man har klartecken från markägaren. I detta fallet var staten markägare och de jag pratade med brydde sig inte om att jag tog några hinkar sand. De var mer bekymrade över att jag skulle plocka upp någon gammal odetonerad granat eller liknande.
/Hasse
Danny_C
Jag hittade min egen tråd när jag sökte på Evreka så jag kan ju skriva en fortsättning ! :)
Jo nu har jag då skaffat kork och ska limma i den nu i veckan,
På vänstra sidan har jag gjort på Eheim innerfiltret får plats och på höger sida var det massor med tomrum, så där ska jag ha ett powerhead med filtermaterial = 8 l filtervolym och doppvärmare...
Undrar också hur många Watt värmaren ska vara på?
Hasse_H
Ca 200-300 W bör räcka.
/Hasse
Danny_C
Är surinamensis aktiva eller skygga?
Hasse_H
De flesta Geophagus är mycket aktiva och orädda, säkert också G. surinamensis.
/Hasse
Danny_C
Mina Biotodoma Wavrini är inte orädda, gömmer sig mest, men dem trivs ju med det? Dock inte en Geophagus, men närbesläktade.
Frode
Jeg syntes at du skal hente usortert sand i naturen. Etter min mening ser det bedre ut og det funger bra med geophagus. Spesielt viktig er det dersom du skal ha noen av de artene som først legger egg og så dekker eggene med sand. Disse fiskene må selv få velge hvilken korn størrelse de vil ha. De velger små stein på ca. 1 cm og oppover i størrelse til å dekke eggene. Imidlertid er det viktig at sanden inneholder bra med grus som er så fin kornet at geophagusene kan sile den gjennom gjellene.
Surinamensis (jeg tror vel muligens ikke at du får tak i Surinamensis men en Surinamensis lignende) blir store flotte og aktive fisk som vil være fremme i akvariet hele tiden.
Lykke til.
Danny_C
Jag tror det kan vara Geophagus Proximus jag har hittat, ser ut som nån Surinamensis-Proximus liknande.
Danny_C
Amano-räkor tror ni skulle bli uppätna eller?
Danny_C
Jag kanske ska fixxa en modul att ha i botten som de kan gräva runt, men får se hur det blir... Har någon testat det?
Mattias-Nilsson
Har ev. ett kar på 630l på g, men det är bara 150cm långt(70*60cm), tror ni det går att ha påfåglar och jordätare i ett sånt kar? Egentligen var jag på jakt efter ett 2m kar, men det här verkar ganska schyst och volymen är ju ok. Eller gör längden så stor skillnad?
Danny_C
För Geophagus är ju bottenytan viktig... Vet inte vad oscar är för typ av fiskar... bara sett bilder och i affärer
ossism
svårt att säga eftersom det finns jordätare i väldigt olika storlekar. men jag skulle inte ha den kombinationen i ett så "kort" kar. men det skulle vara bra för endast påfåglar (smyg reklam). påfåglar blir så stora att det är svårt att få grepp om deras vuxna storlek. man förstår när man ser storleken. min kompis har ett lekpar tillsammans med pärlciklider hemma nu som går i ett kar som har måtten 180*60*50, vilket är alldeles för litet. jag fick dom av en kille som hade dom i ett 190 liters med en paroonhaj!! så dom förvaras tillfälligt hemma hos honom. men dom ska flytta till min lokal så fort en 1000liters kommer igång.