Det var en himla massa frågor det. Jag gör ett försök att svara.
citat:Innehåller den nya arter och djupdykning i alla olika variationer på respektive art?
Ja den innehåller de nya arter som har tillkommit sedan den gamla boken skrevs.
BTN-böckerna är basic böcker och innebär inte att att den går på djupet i alla varianter för detta är "Malawiciklider i sin naturliga miljö" samt Ads Malawi-CD betydligt bättre.
citat:Kommer det erbjudande till NCS medlemmar om denna bok eller är den helt utanför föreningens möjligheter att sälja?
Även om det är jag som ger ut boken så säljer jag den inte till affärer eller privatpersoner. För varje språk (8 olika språk) har jag sålt hela upplagan till en grossist.
Den som plockar ihop årets "bonuserbjudanden" i NCS-styrelse är David så det är väl egentligen han som skall svara på frågan. Rent allmänt kan dock sägas att det brukar vara svårt att få tillgång till absoluta nyheter, de brukar ju kunna sälja dessa utan någon extra puff.
Just dessa böcker är ju också i sig väldigt billiga (någon tia över 200 spänn) så jag ser det väl också som viktigare att vi kan erbjuda de dyrare böckerna med en rejäl rabatt.
citat:vad kommer den största skillnaden mellan btn malawi och konings senaste att vare. finns det något i den nya btn som inte finns i konings bok? jag menar då tredje utgåva av malawi i sin naturliga miljö.
De är helt olika som böcker. "Malawiciklider i sin naturliga miljö" är en mycket omfattande bok som är en nästan total genomgång av de arter och varianter som finns i Malawisjön. Den är också skriven utifrån deras naturliga miljö och inte utifrån akvariesynpunkt.
BTN-böckerna är billiga böcker som går igenom de olika arterna men utan att visa en massa foton på olika varianter och den handlar också i betydligt högre grad om akvariets inredning, sjukdomar och odling etc., dvs den är mer akvaristiskt inriktad.
citat:Kommer det att göras en Back to Nature guide om Amerikanska ciklider någon gång?
BTN-böckernas princip är att de skall kunna säljas till ett lågt pris och för detta krävs stora upplagor (malawiboken kommer att tryckas i mer än 30.000 exemplar) och för detta krävs det att det finns en stor marknad.
Kanske skulle det finnas underlag för en om sydamerikanska ciklider men det krävs också att att det finns någon bra författare (som inte kräver för mycket pengar) samt tillgång till foton av hög kvalitet. Jag har ännu inte lyckats få ihop detta till en lyckad kombination så att det blivit någon bok av det. Så svaret är - jag vet inte, men förhoppningsvis.
Hoppas att jag svarade alla nu.
Ciklidhälsningar
Kjell