Fisk via Hej!
Vi har också liknande erfarenheter av denna fantastiska fisk. Vi har ett lekpar i 720 l med yngel i olika kullar. Hanen är på 25 - 30 cm.
Vi har haft en stor Jack dempsey som då var dubbelt så stor som Dovin utan att det fungerande.
Oscarciklider har vi också provat med, funkade inte så bra.. En stor Plecomal har däremot gått bra.
Kul att höra att ni har fått fram ett lekpar och att de tar hand om ynglen dessutom! Börja sälj yngel! :)
Vet ni förresten varifrån era kommer? Jag antar att ni skaffade dem ungefär samtidigt som jag skaffade mina, kanske lite tidigare med tanke på storleken. Kan de vara avkommor från Robins fiskar från Jeff Rapps kanske?
Det är riktigt vackra fiskar faktiskt, tråkiga som små men det blå i fenorna och ryggen som tittar fram mer och mer ju större de blir gör att de sticker ut.
Men men, rejält aggressiv och rovgirig art minst sagt, jagar inte med finessen jaggorna har utan det smäller oftast bara till lite hipp som happ med resultatet att övriga fiskar ofta simmar runt med trasiga fenor och fjällösa partier på sidorna. Och jag antar att det blir ännu värre för er som man har ett lekpar.