ThomasK Stiligt Hoppas du lägger in bilder på dom sen när du har tid och lust. jag börjar gilla Tropheus mer och mer, det är verkligen vackra fiskar.
Pettap Ja jag såg att jag inte postat några fisk bilder i tråden :I Här kommer några med skiftande kvalité :)
Pettap Några av bilderna har jag postat förut i min tråd om drömbygget men de går ju i källaren så de får vara med en vända till :)
ThomasK Härliga bilder och fiskar, vad är det för sand du har i akvarierna på bilderna och vilken kornstorlek är det ? Jag tänker främst på de 2 första bilderna med troffarna.
Pettap Jag har samma i alla karen förutom den där Kilesan går. Ciklid sand kallas den för. Calciumcarbomat är det. Storlek 0.5-1mm tror jag. Köper den hos Nols ciklidhobby
ICC Håller med. Kanonfina och trevliga bilder att titta på. Kilesan är helt klart en favorit. Hade själv en grupp för 7 år sedan. Riktigt skådespel när hanarna färgar ut och bygger "sandslott" åt sina honor. Fan också, det var förresten onödigt av dig att lägga upp den bilden:D...nu blev man ju sugen på att köpa igen*-)
Pettap Bemban var riktigt fin i går. som vanligt har man bara mobilen till hands så det blir ju inga super bilder:I Länkar en liten film på de också: https://youtu.be/Sm4gEeHQBDk
Pettap Såg att det kom in en annons på Caramba här på ncs om någon är sugen på riktigt fina Troffar till grymt bra pris, jag har sätt den gruppen live, leker som kaniner :D
Pettap Nu har jag startat igång ett till kar. 125x50x50 här i ska det gå en för mig helt ny fisk förhoppningsvis. Jag har bokat en vild grupp med Pseudosimochromis Curvifrons Mabilibili. Jag vet inte så mycket om den men den påminner väldigt mycket om Tropheus. Mer info kommer senare angående denna fisk. Jag satte även på en strömbrytare på cirkulations pumpen, ska nog göra det på alla pumparna. Smidigt när man byter vatten att slippa dra ut kontakterna. Bifogar även några tuggande Bulupoint honor. Tror det är 4 kanske 5 honor som tuggar nu
DaRe Det ser stiligt ut. Snygga firrar. Jag körde det strömbrytartricket på en cirkpump en gång. Men jag kan inte rekommendera det. Efter månaders användande kröp fukten in och jag fick små tjuvnyp av sladden och vattnet kunde bli elektriskt. Vattnet följer sladden över kanten ned i kontakten som inte är tät. Till slut gick jordfelsbrytaren och jag slängde paketet
riktlinjer Det ser stiligt ut. Snygga firrar. Jag körde det strömbrytartricket på en cirkpump en gång. Men jag kan inte rekommendera det. Efter månaders användande kröp fukten in och jag fick små tjuvnyp av sladden och vattnet kunde bli elektriskt. Vattnet följer sladden över kanten ned i kontakten som inte är tät. Till slut gick jordfelsbrytaren och jag slängde paketet Det är väl mer val av strömbrytare, placering och hur den installeras (läs krympslang etc) och inte iden?
mrazster Ska bli intressant att se hur det går med Curvifronsen. Såg dom i artregistret och blev lite nyfiken på dom och även Simochromis Diagramma, inför bygget. Men det dök ju som bekant upp annan fisk. Ser fram emot bilder !
Pettap Jag hoppas det ska fungera David. Uttaget sitter ovanför karet så det kan inte rinna någon fukt ner i kontakten.
Pettap Ja det ska bli spännande med Curvifrons. Det finns väldigt lite information om den på nätet och i böcker. I mina ögon ser det ut som en Troffe delux med extremt stort huvud och verkligen brant panna.
delfin61 Nu har jag startat igång ett till kar. 125x50x50 här i ska det gå en för mig helt ny fisk förhoppningsvis. Jag har bokat en vild grupp med Pseudosimochromis Curvifrons Mabilibili. Jag vet inte så mycket om den men den påminner väldigt mycket om Tropheus. Mer info kommer senare angående denna fisk. Jag satte även på en strömbrytare på cirkulations pumpen, ska nog göra det på alla pumparna. Smidigt när man byter vatten att slippa dra ut kontakterna. Bifogar även några tuggande Bulupoint honor. Tror det är 4 kanske 5 honor som tuggar nu Spännande! För mig ny inom tropheusgruppen den där Curvifrons. Jag skulle också vara intresserad av de där Bulupontarna!! ( ref. Tintin ):)
DaRe Jag hoppas det ska fungera David. Uttaget sitter ovanför karet så det kan inte rinna någon fukt ner i kontakten. Det borde nog bättre, håll ögonen öppna bara. Har du jordfelsbrytare på uttaget?
Pettap Det borde nog bättre, håll ögonen öppna bara. Har du jordfelsbrytare på uttaget? Jadå jordfelsbrytare på hela huset. det är ett måste :D