Erik-Ahlander Igår publicerades en uppsats om centralamerikanska cichlider: McMahan et al. 2015 Taxonomy and systematics of the herichthyins (Cichlidae: Tribe Heroini), with the description of eight new Middle American Genera. Zootaxa 3999(2): 211-234. Roligaste nya släktnamnet (dit bartoni, labridens, pantostictus och steindachneri flyttas) är Nosferatu! 'Cichlasoma' salvini verkar äntligen ha fått ett släktnamn: Trichromis. Jag har inte hunnit läsa peket ännu, men det verkar ha återverkningar på många namn. Hur mycket förändringar det verkligen blir i artregistret återstår att se. Ibland kan det vara smart att skynda långsamt.
Kawasa Vad roligt! Det avslöjas nya vampyrer alltså! Tänka sig att de gömt sig under andra släktnamn så pass länge som de har :D Undrar ifall salvini blir ensam i sitt Trichromis släkte.
Erik-Ahlander Fel av mig. Nosferatu är inte ett av de åtta nya släktena. Herichthys splittrades i två släkten (Herichthys och Nosferatu) redan i april i år. Det tar nog lite tid att sätta sig in i och utvärdera det här...
Ola-Sjodin Nosferatu är ju ett fantastiskt släktnamn. ☺ Vet du vilka egenskaper hos dessa arter som ligger bakom namnet? Bartoni lär ju vara en elak rackare men det måste ju vara något annat. Väl synliga tänder i överkäken eller någonting liknande? Det borde ju vara lätt för handlare att fixa ett bra populärnamn som väcker intresse.
Kawasa Om jag inte har missförstått så kommer det en artikel om detta i nästa CB. Det tycker jag låter alldeles förträffligt :)
Ola-Svensson Jag kommer försöka få ihop en sammanfattning till nästa nummer men en längre artikel kommer enligt insider information senare Xmas:).