Så vidare till själva projektet!
Jag hittade en 375L kar på blocket, som såg super fint ut och kanonpris dessutom! När jag kom för att hämta det så var det inte lika fint som på bilden direkt. Akvariet hade inte skötts de senast åren allt hade ett 3mm lager av tofsalger blandat med cyano. Akvariet hade 4 moduler så det var helt klart värt att orda till själv.
Dom senaste 4 dagarna har jag jobbat säkert 3 timmar per dag med att rengöra allt, modulerna var totalt omöjliga att göra rent utan kemikalier så akvariet fick gå med klorin i ett dygn, det funkade hyffsat bra! Hoppas nu bara inte att de kvarvarande tofsalger är giftiga och bli uppätna av troffarna men det bör väl va lugnt?
Sanden var även den inte hemskt skick, men jag har en rätt smart lösning på att rengöra sand/grus. Jag lägger allt i badkaret sen täcker jag för avlopps hålet med en tunt nät typ som när man gör saft. Sen låter jag helt enkelt vattnet stå på i 3 timmar medans jag rör om i gruset då och då. Funkar skit bra!
Sedan var det dags att få upp frigoliten och sanden som var kvar i botten och slänga, även det blev ett litet projekt eftersom frigoliten hade klistrat fast sig i botten.. Nå väl det gick hyffsat fort. Men det var inte slut där.. Jag märkte att när jag fyllde akvariet så bildades det luftfickor i modulerna som var "stängda", så fick ta fram borren och hålla på i några timmar med att fylla och tappa karet på vatten för att få bort alla luftfickor.
Under tiden har jag även fixat bänken som inte var så trevlig den heller, den är enkelt uppbyggd med virke som är runt 450x200mm, 8 ben med "ram" under och över och sen en vattentät planka överst. Har spacklat och målat om och satt i lite skruvar istället för såna fula vinklar metall vinklar, har noll koll på snickar termer så ni får ursäkta mig :)
Sen var det dags att måla bakgrunden körde på fyra lager med en färg som ska tåla lite stryck och vatten. Imorse drog jag bort maskering tejpen som jag satt över ramen. Och färg som kommit på tejpen hade bildat någonslags hinna och färgen på flera ställen i kanterna åkte med tejpen.. Suuuck.. men har målat om de områden och beslutat mig för att det är skitsamma om det kommer färg på ramen eftersom det inte kommmer synas endå.
Pumpen var i rätt bra skick så den står i mitt malawi kar och samlar på sig bakterier. Lite fiskar har åkt i burken för att kolla så allt klorin är borta och det ser bra ut
Nu väntar jag på sista lagret färg ska torka sen kan jag äntligen sätta upp akvariet på riktigt. Såhär ser akvariet ut idag. Nästa gång blir det äntligen lite snack om troffarna :I
55811