Okej, då får det blir fler av "apelsinerna" då. Inte mig emot då jag gillar dem skarpt. Har dock förstått att det kan ta många år innan en Calvus nått lite större storlek, men jag får se om jag hittar ett större par då annars får det bli ungdjur. Det enda jag klurar på där är ifall fisken är känsligare, ju mindre den är men jag kan ha fel.
Jag har Synodontis nigrita och de kommer bli stora. Är alltså inte så värst orolig för dem, vet att de är ruskigt tåliga. Tänker mer att cikliderna kanske kommer att stressas när de försöker att skydda ev yngel. Får vänta och se då.
Ja, leleupin kan du gärna ta 8st för att vara på "säkra" sidan. Jag hade hellre börjat med grupper av ungdjur av både brichardi och leleupi så det skulle jag inte säga är något negativt. Calvus är ju kul att börja med lite större eftersom att de växer så långsamt men det kan ju vara kul att se dem växa upp också.
Vad är det för synodontis? Det behöver inte bli ett problem, jag har själv Synodontis petricola tillsammans med N. marunguensis (liknande brichardi både i utseende och beteende). Jag har för övrigt leleupi och comprecisseps i det akvariet också. Jag tror att Synodontisen och leleupin är de som äter mest marunguensis-yngel och det tycker jag är bra, jag vill bara att ett fåtal per år överlever så att jag slipper rensa ut fisk. Synodontis är tåliga firrar så de tål mycket stryk, de verkar inte bli nämnvärt berörda av hugg från marunguensisen för de kommer snart tillbaka i jakt på fler yngel. Se bara till att ha rejält med sten och gärna lite småsten också så att det blir springor där ynglen kan gömma sig för annars rensar Synodontisen rent på yngel.