Det där är ett gissel! Jag har samma problem. Har jag mörka kläder på mig blir de panikslagna när jag närmar mig karet, så lusa, soliga morgnar funkar det bra innan jag fått på mig kläder...
Skrämseltaktiken skulle jag avråda från. Tror det kan bli värre.
Det enda som brukar funka är andra oskygga arter, men det verkar ju inte hjälpa hos dig med sebrorna.
Ommöblering i rummet?
Ommöblering är tyvärr sista utvägen, vi har skruvat fast bokhyllor på de väggarna som karet eventuellt hade kunnat stå mot. Men oj va jobbigt det är att se fiskarna "förstöras" på det här sättet, de var fantastiska tidigare, man kunde stoppa ner hela armen i karet och handmata med frysfoder och härja på hur man ville framför karet.
Undra om det kan ha startat då vi tog ner julgranen som stod alldeles vid karet, för mycket ståhej kanske och något som skymde karet är nu borta, det är svårt att komma ihåg exakt när brytpunkten var dock.
Jag har i alla fall börjat slänga ner pyttelite mat varje gång de sticker iväg så det smäller i glaset och inte mata några stora måltider i övrigt, ingen aning hur klyftigt det är men det verkar hjälpa litegrann i allafall, hungern kanske gör så de fattar att man måste vara på hugget för sebrorna står ju och tigger som fågelungar högst upp i karet så jaggorna blir nu utan mat om de sticker åt fel håll.
Forfarande är dock första instinkten då nån går in i rummet att simma allt vad de har in i gavelrutan och baxa in sig typ bakom insugningsröret till ytterfiltret med grus och sand som yr omkring. Suck! :/