Jag har ett 250 liters. Medinvånare: Scalarer *2, Tuppkamsciklider *2, Geuphagus Teckel *2, Praktbotia *2, Black ghost *2, Guld- Marmor- o läppgurami *6, Killis *2.
Så de e ju lite liv i akvariet.
Ska jag flytta mina tuppkamsciklider kanske?
Dom skulle jag dömma som mest hotande.
citat:
1. Se förra inlägget. Yngelakvariet måste ha en viss storlek. Archocentrusar blir lätt missbildade och/eller förkrympta i för små akvarier. 60 lite till 10-20 i 4 cm klassen är absolut minimum och egentligen inte att rekomendera. Det går självklart spara 20 st i 20 liter tills de är ca centimetern om man byter vatten ofta och sedan dra upp dem i ett större akvarium.
2. Nyckläckt Artemia i nödfall fryst Bosmina, räkmix eller smulat torrfoder. Dryga efter några dagar ut Artemian med Bosmina, räkmix och/eller torrfoder.
3. A. septembfasciatus är mycket bra yngelvårdare. Mina skötte sina vid första försöket. Däremot är de inte speciellt aggressiva så är sällskapet ciklider så kommer nog ynglen snabbt försvinna. Gör de det så leker med säkerhet ditt par igen. Hur stort är akvariet och vilka är medinvånarna? Du kan även flytta dem som riskerar att äta upp ynglen.
Mvh.
Ola