Det låter som en spännande plan. Papegojciklider är helt fantastiska. Att tänka på är att alla ciklider kan äta mindre fisk om de ryms i munnen, det finns undantag men som tumregel. Även Tropheus kan göra det även om de brukar anses vara algskrapande små rackare. Oftast är det tidigt gryning som detta sker då de mindre fiskarna ännu inte vaknat till. Pansarmalar har dock vassa hullingar på sina bröstfenor så de är svåra att svälja, de spänner dessutom ut dessa fenor ordentligt om de blir attackerade vilket gör att de inte går in i munnen. Så där skulle jag inte vara orolig.
I övrigt är de inte särskilt aggressiva mot andra fiskar och som för de allra flesta ciklider är aggressioner som värst vid lek och mot fiskar från samma art.det låter inte som du kommer ha så många sådana problem.
De går bra att ha med växter. Vad jag vet... Jag ska se om jag hittar en bra länk du kan läsa.
De kan gräva lekgropar intill den rot eller sten där de lägger äggen, men inte alls som några centralamerikaner som fullständigt möblerar om akvariet.
Vore kul att se en bild av det akvariet!! :-)
Jo pansarmalarna är ju taggiga dom så dom kanske inte skulle va så sugna på sånna hehe
Jo aggressiva vid lek kan ja tänka mig att dom blir. Sen blir dom ju hyffsat stora också så dom kan nog göra mycke skada på andra fiskar även om dom bara gör nått lätt utfall.
Men hur lättodlade är dom ?
Okej bra att dom inte gräver. Förutom vid lek då.
Min jack dempsey går själv av den anledningen. Den hade en hona tidigare och dom grävde väldigt mycke.
Men nu när han är själv så gräver han inte alls.
Jodå skulle kunna lägga upp nån bild på karet här om de fanns nånstans å göra de? Finns de nån egen grupp tråd för de ?