mikro
Halloj!
Jag har precis varit nere i LKAB:s gruva i kiruna och släpat med mig lite järnmalmspellets hem. Jag fick tips om att lägga dem i blomkrukorna för att ge växterna lite järn. Givetvis började jag genast fundera på om det skulle funka att ha dem i sanden kring växterna i akvariet. Jag har för mig att malawiciklider är känsliga för järnlösning direkt i vattnet, men pellets i sanden kanske skulle gå bra, eller vad tror ni?
VaxaLatt
Tjena
Detta diskuterades för ett par dagar sedan i Akvarie forumet men vi kom inte fram till något vettigt. Personligen tycker jag att det skall fungera. Jag har personligen tänkt att placera lite pellets i mitt ytterfilter.
Har du mycket växter i ditt malawikar? Om inte bör de inte vara direkt nödvändigt med järntillskott.
defdac
Växter tar upp järn iform av Fe++, förstadiet till rost Fe+++ så det måste reduceras först till Fe++ av bakterier under anearoba förhållanden. Anearoba förhållanden är begränsande för växter då deras rot-respiration blir lidande.
mikro
Men magnetit innehåller ju både Fe2+ och Fe3+, så det borde väl inte vara några problem, eller?
defdac
Aha coolt! Då är det ju lugnt antar jag! =)
Hasse_H
Är rost Fe+++ helt oskadligt för övriga invånare i akvariet?
/Hasse
defdac
Bra fråga. Jag undrar också!
mikro
låter som något ola säkert vet : )