Ett friskt akvarium kan ju ha lite jordaktig doft, men det beror ju på vissa parametrar.
Tex hur ditt grundvatten ser ut, det kan ju vara rejält surt från början och innehålla spår av svavel...
Och belasntningen på ditt akvarium, att du har 10 fiskar säger inte allt. Du kan ju ha 10 fiskar i storlek av neontetra eller du kan ha 10 fiskar som är +20cm långa och med rejäla kroppar.
Hur länge har du haft igång akvariet, vad för filtrering, vad för vattenrörelse liter/timmen etc etc
Så en betydligt utförligare fråga hjälper dig själv att få bra vettiga och kanske hjälpande svar.
Jag har haft igång akvariet sedan februari i år. Jag har en fluval 3plus pump i. kan det va så att den är för klen? har mkt luftflöde på men det kanske inte spelar någon roll. Fiskarna är allt från 6 till 9. Och snart ännu mindre då hongi honan tuggar☺
Har inga problem med alger förutom att täckglaset ovanför pumpen blir helt grönt om jag inte rengör det på 1 månad. Men det är alltid på samma ställe det kommer alger. Ingen annanstans.