Ove-Planstedt Ser du problem i att behålla både P. bifasciatus och P synspilus. Är det för nära släkt? Vet ej, men det kanske blir lite trist med 2 arter som är så lika varandra. Finns väl risk för korsning också.
Ove-Planstedt Skivtetra är de de som kallas Silver dollar? Finns det i så fall roligare varianter? Ja det gör det kolla upp släktena Metynnis och Myleus. Jag hade ett stim Anostomus anostomus, ingen skivtetra men fungerar det med.
Pabbe Jag har med framgång haft stim av Colombiatetra med stora CA. Alltså CA i gruppen växtätare som synspilys etc. Colombiateran blir ju inte så stor, men är tålig och snygg.
Wett Finns det flera varianter av Colombiatetror? Vad jag kan se på nätet blir de 5 cm. Och det kan väl knappast fungera med CA? Tetror är väl vackra men egentligen väldigt tråkiga eller har jag fel? Stimmar de utan att de är livrädda? Vad är optimalt antal? Förstår att art och storlek påverkar antalet? Temperatur och hårdhet på vatten är det desamma? Var kan man hitta bra information om tetror? PG
Pabbe Med de arter du håller nu så funkar det. Hyphessobrycon columbianus. Lätta att hitta. Jag hade kanske runt tjugo ihop med paraneetroplus och andra. Har till och med haft guppy, som jag trodde skulle bli matfisk. De levde på och även förökade sig i mitt CA. Men då är det arter som synspilys, pearsei och regani. De är inte så intresserade av att jag tetror. Men Cuba och parachromis. Då är det en anna sak...
Wett Förstår mellan raderna att temperatur och hårdhet är ok? Spännande det kanske blir färre CA och fler andra. Tål att funderas på!
Ove-Planstedt Ja prova med några levandefödare som Svärdbärare och Platy, dem är ju också centralamerikaner. Eller Ameca splendens, mycket fina. Borde fungera så länge du inte har några fiskätare i karet.
Wett Tack för alla bra tips. Klart intressanta tankar som jag nog till stora delar avser att följa. Frågan var ju från början "Vad är optimalt antal fiskar, temperatur och inredning för lek och trivsel". Tror jag fått svar. Trots likheten i art. Så går mina tankar just nu på att behålla följande tre arter: Paraneetroplus bifasciatus, P. maculicauda och P. synspilus. visserligen alla av samma släkt men jag gillar dem och de är de som intresserar mig mest. Det betyder att jag kommer säljer mina Cincelichthys pearsei, Maskaheros argenteus och M. regani. Någon som vill köpa? Jag kommer kompletterar med en tetra och kanske eventuellt en Platy variant. Förslag på tetror jag fått är Colobiatetror och Prickig skivtetra. Båda verkar intressanta. Jag har förstått att den tetra som stimmar bäst (naturligt utan att vara rädd) är Rödhuvstetra (rödmunstetra). Problemet är att den blir bara 5 cm. Vad tror ni? Kan det fungera? Blir det rörigt med två sorters tetror? Tacksam för svar och fler förslag är alltid intressant? Kanske borde man starta en ny tråd för att höra vilka erfarenheter som finns gällande komplettringsfiskar till "större icke rovgiriga CA"?
Wett Ove, Pabbe och alla andra kunniga CA-fantaster. Vad tror ni om följande blandning i min 1600liters balja. Paraneetroplus bifasciatus Paraneetroplus maculicauda (antagligen tre hannar som avyttras så småningom) Paraneetroplus synspilus Herichthys tamasopensis Nandopsis tetracantha Vad tror ni om att blanda arterna Tamasopensis och Tetrachanta (Cuba) med mina synspilus och bifasciatus Det blir då totalt fyra arter (istället för Oves rekomendation på tre) när Mculicaundan har flyttat...? Har någon erfarenhet av Tamasopensis, står i inget om dem i Artbeskrivningen. Inbillar mig att det är en "snällare" variant av Texas eller har jag fel?
Pabbe Herichthys tamasopensis skulle jag absolut behålla. Cuba har jag ingen erfarenhet av, har bara hört den ska vara tuff överlag. Skulle tro den blir dominant i karet. Men om du nu ska ta bort maculicaudan, så prova och kör på de övriga. Hur stora är cubanerna? Eller du kanske inte skaffat några ännu? Med Ca är det ju så att man får vara beredd på att saker händer som kräver förändring.