Wilhelm
Utbudet var ju inte lika stort som idag! Jag hade auratus, fulleborni samt den ilskna "elongatus" och någon "zebra" Var väl mest mbunas tror jag.
Vilka fler?
mikoto
Måste varit ganska tuffa och tåliga fiskar som de lyckades ta in i början iaf. Måste varit en spännande tid då dessa borde varit dyra, måste varit väldigt attraktiva att försöka få yngel av med :-) Jag var inte ens född då så jag har inte så mycket att bidra med i erfarenhetsväg...
JRB
Min stolthet och kungen i min första Malawibesättning i mitten av 70-talet var en OB-Zebra, jag hade också Fulleborni och Auratus... minns ej fler
HakanM
Tja mina minnen är från 74-79. Men Auratus,Johanni, Bright blue zebra, Black and blue zebra, Crabo, Ps.ornatus och Aurora. Lombardoi som då hette liliacinus.
HakanM
HåTja mina minnen är från 74-79. Men Auratus,Johanni, Bright blue zebra, Black and blue zebra, Crabo, Ps.ornatus och Aurora. Lombardoi som då hette liliacinus.
Glömde helt bort en av de då i mitt tycke snyggaste, nämligen pindanin som numera heter socolofi
DaRe
Kolla i Ciklidbladet från den tiden, verkar ändå funnits en hel del
Mikael-W
Ja, de var dyra på den tiden. Det ledde till att man köpte alltför få, vilket ledde till misslyckanden osv...
Bland de första icke-mbuna var väl Cyrtocara moorii.
HakanM
Mikael Ja, de var dyra på den tiden. Det ledde till att man köpte alltför få, vilket ledde till misslyckanden osv...
Bland de första icke-mbuna var väl Cyrtocara moorii.
Mina första Malawi var ett par Auratus, vill minnas att de kostade 40 kr styck 1976.
I dagens penningvärde är det väl 190 kr ?. Har ni något minne av priser från den tiden ?
DaRe
Mikael-W
Hittade en prislista från Akvarium Kallhäll, maj 1975. (Jag köpte min första t-ciklider där då.) Blev nästan förvånad. Ja, de var dyra, men inte vråldyra. Några exempel:
Pris 1975
I dagens värde:
Melanochromis auratus
v
20,00 SEK
109,66 SEK
Melanochromis auratus
o
7,50 SEK
41,12 SEK
Melanochromis johanni
v
20,00 SEK
109,66 SEK
Melanochromis johanni
o
10,00 SEK
54,83 SEK
Chindongo socolofi
v
30,00 SEK
164,49 SEK
Chindongo socolofi
o
10,00 SEK
54,83 SEK
Labeotropheus fuelleborni
v
35,00 SEK
191,91 SEK
Aulonocara
v
90,00 SEK
493,47 SEK
Aulonocara
o
22,00 SEK
120,63 SEK
Cyrtocara moorei
v
60,00 SEK
328,98 SEK
Nimbochromis venustus
v
70,00 SEK
383,81 SEK
Julidochromis ornatus
o
12,00 SEK
65,80 SEK
Neolamprologus leleupi
60,00 SEK
328,98 SEK
Neolamprologus brichardi
o
6,00 SEK
32,90 SEK
Tropheus duboisi
v
60,00 SEK
328,98 SEK
Erik-Osterlund
Mycket intressant att se priserna!
mikoto
Ja, alltid kul att kika i sådant :-) En redig troffegrupp på den tiden var klar en investering. Men Auratus och Julidochromis var ju klart fina fiskar som man kunde skaffa för en schysst peng. Inte långt från dagens priser på de i affär.
Trafter
Hur kommer det sig att tex Neolamprologus Brichardi och Julidochromis ornatus har fått en annan prisutveckling? Brichardin verkar dubbelt så dyr idag än för 40 år sedan. Den är ju inte direkt svårodlad eller sällsynt *-)
delfin61
En spännande tid! Köpte 6 st. väldigt unga T. Duboisi. För mig var det en förmögenhet. Kunde inte motstå prickarna. Blev besviken när de skiftade teckning!! :D