Motaguensis
orm: hehe... syns det var veldig billig ja, var derfor jeg spurte :)
Er ganske bra uansett, for fiskene dere får er jo av god kvalitet og utrolig vanskelig å få tak i i Scandinavia :)
Lykke til med de, håper dere legger inn masse bilder av de etterhvert ;) Jeg skal uansett bestille fra Jeff, men da må jeg spare litt penger først, blir sikkert i løpet av et halvt år :)
Daniel-Odell
tror inte du behöver beställa allt från jeff. både jag och jinnarparen kommer inte behålla all fisk. vi beställer flera av varje för att få ut par eller som i mitt fall, hanar, så om ett halvår lär det finnas rätt mycket fin fisk över till billiga priser. frakt går ju alltid att lösa.
jinnarparen
motaguensis: Som orm skriver så blir det fisk över så småningom. Jag skall t ex inte ha 10 st Tetracanthus. 1 eller 2 par räcker (troligtvis 1 par).
orm: Jag skall göra mitt bästa för att alla skall överleva. Karantänkaret är dock inte ett par månader gammalt som INXS skriver. Men invänjningen till det nya vattnet kommer att gå över flera timmar och jag har än så länge inte misslyckats förut.
Då karet är på 150 l så finns det lite marginaler vad det gäller olika föroreningar. Till huvudrätt hade jag tänkt att bjuda på djupfryst artemia och räkmix, detta bör få igång tarmsystemet igen efter transporten.
Mina egna får jag har i 600 l karet som nu kommer att delas i ett 200 l och ett 400 l kar. Skall hämta en ruta idag för att ha som en provisorisk lösning.
Motaguensis
orm og Jinnarparen: ok :) Hvis dere selger fisk etterhvert kjøper jeg de gjerne, hvis vi finner en måte å frakte de på. Takk, for at dere foreslår dette, kan jo sende dere noen jeg og hvis dere vil ha
eks. Parachromis friedrichsthali :)
Jinnarparen det høres ut som du har kontroll på hva du skal gjøre for at de skal overleve når de kommer, så jeg tror nok alle overlever :)Når får dere fiskene?
Daniel-Odell
på freda troligen. har inte fått datum bekräftat av jeff ännu.
jinnarparen
Nu har en ny doviihona lagt ägg. Det är hane2 som är den blivande pappan. Om den första honan har några yngel att vårda ser jag inte just nu, det verkar inte så. Men de har visat sig vara experter på att gömma yngel förut så vi får se.
En tråkig sak har dock hänt i karet. Jag har fått vitaprick för första gången sen jag vet inte när. Det blir till att handla medicin i morgon. Mycket medicin, det är ju 1350 l i karet.
imported
Jinnarparen,
jag fick just vita pricken i jaguarkaret over helgen - trock upp temperaturen till 30 grader, satte in lite salt (typ 5 matskedar/400 liter) och halv dos av RidIck (detta innehaller frams formalin och malachete gron som bada i kombination anvands av odlare och importorer som medicin mot vita pricken).
En dag senare var dom nastan prickfria och innan andra dagen var over sa var dom helt prickfria.
Vantade en dag till och korde ett 60% vattenbyte.
Denna kuren har rekommenderats at mig av Jeff Rapps och jag far saga att det funkar bra.
Ofta ar det nagan sorts stress som leder till utbrottet sa det ar bra att kolla vattenvardena och annat som kan sta pa tok. Enligt mina anteckningar ar laga temperaturer och forhojd ammonia och nitrit dom storsta problemen som leder till vita pricken.
jinnarparen
INXS: Fiskarna har ju varit stressade, men det är drygt en månad sedan. Det var när jag höll på att byta akvarium, då gick de i ett halvfyllt kar under en drygt vecka. Sedan dess har de varit i ett helt nytt kar med ny grus och rena filter. Vattenbyte 40-50% en gång varannan vecka. Det som är lite underligt är att de reagerar just nu.
Alla är tydligen inte påverkade då ett doviipar lekte i går kväll.
Skaffar medicin idag för medicinering.
jinnarparen
Såja, nu har fiskarna från USA kommit tillrätta i sina respektive akvarier.
När man sitter och tittar på dem så undrar man varför man har lagt ner arbete och pengar på att beställa gråa fiskar. Det är inte mycket färg på dem just nu och det lär dröja också då de är väldigt små. De minsta är bara 3 cm. De största är orms Trimaculatum, de ser rätt fräcka ut med sina silverfärgade kroppar.
Mina Regani ser också lovande ut om man tittar riktigt riktigt nära, svagt metallicgröna med iriserande röda prickar i fenorna, men de är bara 4 cm.
Av de minsta, Umbriferusen och Tetracanthusen, ser man inte så mycket. För Tetracanthusens del så har jag noterat att åtminstone 3 st är missbildade :( . Främre delen av ryggfenan kan de inte fälla upp. Tråkigt då det var denna art som jag mest av allt ville ha. Hoppas bara att de resternade 7 st inte visar någon "felaktigheter"
När jag ser på de citrinellum som orm har beställt så råder det inget tvivel om att de jag köpte i Danmark som citrinellum är, om inte renodlade labiatum, så har de i varje fall mycket labiatum i sig.
Av de 75 st som vi beställde så klarade inte 4 st resan. Ändå ett ganska bra resultat då många av dem som sagt är små. Tråkigt nog så var 3 st av dem P Managuense "svartvit". De hade varit döda en bra stund då de redan förlorat all färg, och till och med något öga också.
phases
Grattis till tillskotten, Orm å Jinnarparen! Nå, när får vi se bilder?
Daniel-Odell
buuuhuuuuuu mina jaggor :-(
men roligt med resten ändå. Dock måste ja säga att om jeff skickar 3 missbildade fiskar och 5 som dog (en texas har döt när ja skriver detta) så är det 8 av 75 som inte är ok, så har vi 10% bortfall!
det rimmar lite illa med alla försäkringar Jeff har gett os om att inga fiskar nästan nånsin dör ens efter 2 dygns transport.
FI
De missbildade fiskarna måste väl ha skadat sig under resan? För inte kan Jeff väl skicka iväg missbildade fiskar till några som gör sin allra första beställning av honom? Det verkar ju lite osmart...
Jättetråkigt med jaggorna för övrigt, då får vi hoppas att det är både honor och hanar bland de tre som klarade sig så att det ändå går att få fram avkomma från dem. Det vore trevligt med en ny fin "svartvit" jaguarstam här i Sverige. :)
Det kommer för övrigt att bli jättekul att följa utvecklingen av dem, du måste lova att dokumentera deras uppväxt och posta bilder som en tok då de växer upp orm. Jaggorna vi har här i Sverige verkar ju väldigt lugna av sig om man nu ska göra en generalisering baserat på jaggorna vi här på forumet har, vem vet den svartvita kanske har ett helt annat temperament som är mer i fas med den generella beskrivningen av jaggor. Man tycker att det åtminstone borde finnas en gnutta sanning i "monsterbeskrivningen" som speciellt cirkulerar på de amerikanska forumen. Ingen rök utan eld brukar man ju säga...
Vad tror ni för övrigt om att starta en generell Centralamerika-tråd nu när det finns så pass många fler arter att diskutera?
Mvh Fredrik Isaksson
phases
citat:Ursprungligen skickat av orm
det rimmar lite illa med alla försäkringar Jeff har gett os om att inga fiskar nästan nånsin dör ens efter 2 dygns transport.
Det är ju självklart tråkigt med bortfall, men jag undrar om någon verkligen kan försäkra att det inte ska ske några på en sån lång resa?!
Daniel-Odell
FI: uhm räcker det inte med ett forum för central-amerikaner? :D
jodå, dessa gynnare ska dokumenteras rejält.
FI
citat:Ursprungligen skickat av orm
FI: uhm räcker det inte med ett forum för central-amerikaner? :D
Hehe iofs... Men skapar vi en massa småtrådar om alla dessa arter så kommer vi ju att invadera hela forumet... vilket iofs inte behöver vara något negativt. ;D
Men håll med om att det vore smidigare att bara behöva klicka på en enda tråd och sedan hålla värsta fetdiskussionen i den tråden. Man kan ju fortfarande ta detaljfrågorna i separata trådar precis som i jaguartråden men alltså ha en generell centralamerika-diskussion där man kanske postar lite bilder och kan snacka lite bredare än i en artspecifik tråd.
Mvh Fredrik Isaksson
jinnarparen
Angående de missbildade fiskarna så är det inget som har hänt under resan. Om de föds med denna missbildning eller inte vet jag inte, men jag har sett det vid ett flertal tillfällen förut. När de har dykt upp bland mina egna så får de ynglena bli foder åt andra. Men det är som du skriver FI, man säljer inte sådan fiskar. Så där blir det ett minus. Dessutom så har en Tetracanthus dött under natten. Hoppas det inte sker något mer nu, annars börjar det kännas som ett misslyckande. Det kommer ju trots allt dröja minst 1 år innan man får se något resultat av beställningen.
De som redan nu har blivit mina favoriter är Vieja Regani, dessa är väldigt pigga och nyfikna på allt som rör sig. Denna art vet jag ingenting om alls, såg den på några bilder i Agualog katalogen (Sydamerikanska ciklider III). för er som har denna bok, kolla in hanen (inte "blackback" varianten) så förstår ni varför jag beställde dem.
Som nummer 2 kommer P motaguense "red tiger". En liten,liten misstanke finns att det är de som har klämt Tetracanthusen. Det är i varje fall de som är mest upptagna med att äta resterna av den. Men troligtvis så har den dött "av sig själv" då de var i lite dåligt skick i påsen.
Umbriferusen lägger man knappt märke till just nu, men jag förmodar att de kommer att ändra på detta när de blir större.
Vad det gäller orms fiskar så kommer nog Escondidon att bli något extra. Man ser redan nu att det inte är någon vanlig Carpintis, de lirar i en helt annan division. Det är också de som är tuffast i det karet de går i. Managuensen ser faktiskt inte ut som något speciellt just nu. Citrinellusen och Festaen går mest och plockar på bottnen just nu. Ett gott tecken.
Vad det gäller Trimaculatumen så är de väldigt lugna av sig. Då de var så stora jämfört med de andra fiskarna så får de gå tillsammans med bland annat mina Labiatum. Kroppsformen är densamma så vore det inte för färgen så skulle man tro det var samma art. De verkar ha någon dold förmåga att sätta sig i respekt hos andra för jag ser inte någon som rör dem och de rör inte någon annan heller.
Skall försöka klämma något foto på fiskarna, men vänta er inget extra de är trots allt väldigt små (och grå).
FI
citat:Ursprungligen skickat av jinnarparen
De som redan nu har blivit mina favoriter är Vieja Regani, dessa är väldigt pigga och nyfikna på allt som rör sig. Denna art vet jag ingenting om alls, såg den på några bilder i Agualog katalogen (Sydamerikanska ciklider III). för er som har denna bok, kolla in hanen (inte "blackback" varianten) så förstår ni varför jag beställde dem.
Jepp, jag förstår. ;)
Den liknar förövrigt min zonatum litegrann, mycket blått skimmer och lite rödaktiga fenor men betydligt kraftigare kroppsform, en MYCKET vacker och maffig firre. :)
Tetracanthusen eller Kubacikliden som handelsnamnet är ser ju helt sjukt maffig ut i Aqualog-boken! Jag har aldrig sett den tidigare faktiskt, ruskigt vacker firre, jag förstår definitivt varför du beställde dessa. Kolla in bilderna på hanen längst ned på sida 96... Wow! :D
Mvh Fredrik Isaksson
jinnarparen
..och så blir man glad när man ser denna också på Jeffs sida
http://www.tangledupincichlids.com/images/tetracan.jpg
..tänk om det är yngel efter denna.
Det var denna bild som fick mig att bestämma mig för att INTE plocka hem svartvita Managuense. Tråkigt för orm, för hade jag plockat hem managuense så hade det blivit 14-16 st totalt för oss och då hade förlusten inte svidit i skinnet så mycket.
Daniel-Odell
va ska vi kalla tråden då? :)
"centralmerika-klubben för inbördes beundran" kanske? :D
FI
citat:Ursprungligen skickat av jinnarparen
Det var denna bild som fick mig att bestämma mig för att INTE plocka hem svartvita Managuense.
Underskatta nu inte svartvita jaggor, kolla in den här skönheten. :)
http://www.imagestation.com/picture/sraid83/pf0689060c92a3967a0d45efc28815ebf/fae1ca21.jpg
Men du har ju iofs redan haft jaggor så jag förstår samtidigt att du gärna provar något annat den här gången och kubacikliden verkar stå sig bra på egna meriter utan att jämföras med jaggan, den håller sig ju dessutom på en lite lämpligare storlek, så det var nog ett bra val då du trots allt planerar att ha den tillsammans med en del andra arter om jag har förståt rätt. Jaggor verkar ju vara rätt knepiga att kombinera med andra arter, i alla fall då de leker.
Mvh Fredrik Isaksson