Jag är lite osäker på en del av dina frågor men ska försöka svara så gott jag kan :-)
Du skriver plastruta, för att förtydliga vad jag menar så kommer jag benämna allt som akryl för det är det enda plastmaterialet som man bygger akvarier av idag. Det är även lite förvirrande när du skriver ruta, för hela akvariet måste bestå av akryl. Akryl fäster otroligt dåligt på andra material vid limning som tex glas utan ska du ha en ruta i akryl så behöver hela akvariet vara i akryl. Enda undantaget jag kommer på är vi kanske ett plywood kar där man kan skruva fast rutan och ha som en tätning runt.
Till dina frågor:
Jag har inget egen akrylakvarium, vill otroligt gärna ha ett dock. Men där kan jag inte säga mer :-)
Repor undviker du genom att vara varsam vid rengöring av glaset. Jag skulle rekommendera att göra rent glaset med filtervadd, du tar en liten tuss och gnuggar på rudan. Eller en fin mjuk svamp. Regel gäller: Hårt material repar mjukt material. Så använd mjuka saker och akta sand och grus! Så kommer det gå vägen.
När det gäller val finns det inga, du har akrylakvarium eller så har du en formgjuten liten balja. De senare finns bara i storlekar som yngelakvarium. Det är akryl du bygger med, du ska även ha gjuten akryl. Inte Extruderad. Gjuten är robustare och starkare.
Det finns ingen direkt drömakryl heller. Vanlig akryl som används vid akvarietillverkning är klarare och bättre än Optiwhite. Det är för närvarande det ultimata du kan ha för att ha ett material som inte lägger någon ton eller döljer färger eller klarhet. Det är en av akrylkarens absolut starkaste sidor :-)
Få bort repor går att polera bort. Det är samma princip som när man tex polerar upp repor på bilstrålkastare. Du slipar med sandpapper i allt finare varianter och polerar sedan. Det är inte lätt, men det är genomförbart och blir bra med rätt hantverk. Till skillnad från glas där det egentligen inte går få bort repor.
Räkna tjocklek på akryl är svårare än glas. Akryl är väldigt mjukt, därför behöver man som regel ha tjockare skivor än glas. För att kompensera för att inte ha så grova skivor så har man oftast mycket större stag än på glasakvarium. I princip så limmar man fast en skiva ovanpå akvariet som kan skär ut hålen ur. Akrylakvarier utan stag alls är sällsynta, men de är de absolut snyggaste akvarierna man kan ha i mina ögon. Men de blir extremt dyra fort om man ska ha lite storlek och framför allt höjd på det.
Akryl är mycket billigare av någon anledning i USA, därför är det så populärt där borta. För det är ett väldigt realistiskt alternativ. Här är ett till företag som säljer akryl i sverige:
http://akriform.se/standardprodukter/material/
Antingen har vi någon straffskatt eller så är det subventionerat där borta.