Körde faktiskt på höger sida med stora bottenmodulen för lite balans, ser bra ut i ett tomt kar... bilder kommer senare.
Rampen på Eheimkaret ligger ju löst, till skillnad mot tex Juwels Rio mfl (om det är så fortfarande..) som jag nämnde innan. Jag ville gärna kunna lyfta av rampen helt och samtidigt låta rör, sladdar osv ligga kvar, dvs en liten specialare. Så detta krävde lite moddning och slöjdande.
Från början:
58964
Vill ju ha rören under rampen, på glaset direkt för underhåll mm...
58965
Börja slöjda lite:
58966
Kan inte bara kapa av rampen, då trillar den ner och riskerar att får fel dimensioner så jag måste fixa så att den hålls ihop uppe istället. Hittade "plastglas" hos biltema, 4mm, perfekt!
58967
Fixat, bågsåg ger en naturlig ojämnhet som vi naturintresserade gillar ;) (hade gärna haft en riktigt skärare för perfektion, men men...)
58968
Fäster med superdupermegaplastlim!
58969
Först ena sidan, sen den andra:
58970
Gillar livrem och hängslen så drog dit ett skruvförband också efter härdning. Rostfri M4
58971
Kapat underifrån för öppning och tejpat live vävtejp över:
58972
Började mecka lite PVC:
58973
Lite agil testmetodik för att använda ett uttryck från min vardagsbransch verkar ha fungerat hyfsat:
58974
Nöjd med detta tänk, låta (de kommande) röranslutningarna ligga nåbart framifrån akvariet så att man kan dona vid behov med slangarna utan att tömma karet, står ju som de flesta mot en vägg!
58975
Bonusbild, fixat utblåset på filtermodulen:
58976
Kvar att göra nu är att Tangitlimma PVCn enligt konstens alla regler sedan börjar det bli klart för det riktigt trista, tvätta grus....