David-Johansson
Så här fördelade sig rösterna på förslaget om vi skall inför direkt bildvisning i forumet:
58 % Ja, absolut
26 % Nej, en länk till bilden är bättre
19 % Spelar ingen roll
Majoriteten vill ha bilder i inläggen och skulle vi kunna lösa det genom att man i sin profil kan välja om man vill visa bild eller länk skulle alla bli nöjda.
Skall tillägga att detta var en "all-time-low" vad det gäller röstdeltagande, endast 116 röstand mot normalt kring 300.
Johan
jag har faktist inte alls uppmärksammat att vi haft omröstning. kanske skulle skrivit nåt om det i forumet. eller så är jag bara helt blind.
kanske skulle byta plats på kartan. jag har inte märkt det ser jag nu för att det syns inte dirket på sidan utan man "måste" scrolla ner. o då har jag inte tänkt på att det är omröstningar där.
fredrikr
Jag märkte inte heller av omröstningen. Jag är ofta inne på ciklid.se, men kollar
nästan alltid bara de senaste annonsrubrikerna samt de aktiva ämnena i forumet,
om jag inte är på jakt efter någon särskild information.
De giltiga alternativen verkar vara:
1) Javisst
2) Ja, om man varje användare kan välja att bilder ska visas som länkar
3) Nej, länk till bilden är bättre
4) Spelar ingen roll
/Fredrik
Tony
Märkligt, jag har nog inte missar någon röstning tidigare, men denna hade jag inte en aning om.
Kan det vara möjligt att köra den igen?
David-Johansson
citat:Ursprungligen skickat av fredrikr
Jag märkte inte heller av omröstningen. Jag är ofta inne på ciklid.se, men kollar
nästan alltid bara de senaste annonsrubrikerna samt de aktiva ämnena i forumet,
om jag inte är på jakt efter någon särskild information.
De giltiga alternativen verkar vara:
1) Javisst
2) Ja, om man varje användare kan välja att bilder ska visas som länkar
3) Nej, länk till bilden är bättre
4) Spelar ingen roll
/Fredrik
Men innebörden är ju att alternativ 2 i din lista är en summa av alla de andra?
Annars blir det:
1) Ja, jag vill ha bild och det skall inte vara möjligt att ställa in.
2) Man får välja själv om man vill ha bild eller länk
3) Nej det skall alltid vara en länk och inte möjligt att ställa in
4) Spelar ingen roll
;)
David-Johansson
citat:Ursprungligen skickat av Tony
Märkligt, jag har nog inte missar någon röstning tidigare, men denna hade jag inte en aning om.
Kan det vara möjligt att köra den igen?
Det verkar som om anledningen till det låga röstdeltagande alltså inte beror på ointresse utan att röstningen skett i det dolda. Det var i allafall närmare 116 som lade märke till den, men 3 här som inte gjorde det.
Nu börjar jag se ett samband, ni vill också alla ha bilder i forumet. Kanske större typsnitt också ;)
David-Johansson
Skämt och sido, vi får titta på att göra röstningarna mer synliga.
Johan
eller bifoga en kikare med nästa ciklidblad:D
skulle man inte kunda meddela på forumet när det är "viktiga" omröstningar som påvekar forum osv.?
Daniel-Odell
jag är ju här 10ggr per dag och såg inte omröstningen :-/
Kjell-Fohrman
Just in case - DET LIGGER EN NY OMRÖSTNING JUST NU PÅ FÖRSTA SIDAN;).
Ciklidhälsningar
Kjell
Tony
Problemet är att röstningen ligger alldeles för långt ner på startsidan. Jag kör själv 1280x1024 vilket är högre än genomsnittet, och inte ens i den upplösningen ser jag rutan utan att scrolla.
Juanito
Jag har en upplösning på 1600x1400 på jobbet, iofs ser jag största delen av sidan (nästan hela röstningsrutan). Men jag får oxå scrolla för att se allt.
Det är iofs. inget större problem att scrolla. Men som ett tips så det som anses ha någon form av vikt bör vara placerade så att de ses utan att scrolla även på en skärm med låg upplösning.
I dator sammanhan i mitten på 80 talet när Apple utveklade sitt grafiska användar gränssnitt. Satte dom stora pengar på att forska i hur ett användar gränsnitt bör vara. På den tiden kom man fram till att det absolut viktigaste skall vara placerad uppe i vänstra hörnet och det minst viktiga i nere i högra hörnet, med andra ord "skräpkorgen". Och man följde ett vänster till höger tänke sätt på hur saker skulle vara placerade. Idag har tyvärr apple frångått detta lysande tankemönster. Och man finner sig flytta musen upp och ner ständigt. Inte undra på att man får musarm. Kort sagt man gör en massa onödiga rörelser med pekdonet. I windows (åtminstone XP) kan man ju faktist flytta "taskbaren" upp på skärmen och windows blir mycket trevligare använda så.
Detta tycker jag också att man bör beakta när man designar t.ex. hemsidor.
Så enligt detta takemönster hamnar ju faktist röstnings rutan i pappers korgen. Inte konstigt att folk då inte alltid lägger märke till röstnings rutan.
Jag vill absolut inte klaga på designen på hemsidan jag tycker att den är mycket väl gjord. Men man kan ju ha detta i åtanke. Det finns en del böcker i detta ämne som man som designer mer än väl kan ta en titt i.
Tack för en mycket bra hemsida.
David-Johansson
Tack för synpunkterna, vi skall definitivt hitta en bättre plats för röstningen.
Kjell-Fohrman
Problemet är väl bara att allt på sidan kan inte ligga högst upp, något måste hamna en bit ner vare sig man vill eller inte.
Tyvärr är ju de allra flesta skärmar "felkonstruerade" dvs bredare än de är höga och det som man jobbar med på datorn är nästan alltid högre än det är bredare.
Det finns dock skärmar som inte är "felkonstruerade" och själv har jag skaffat en sådan eftersom jag tröttnade på att hela tiden missa en massa saker.
Ciklidhälsningar
Kjell
Johan
en enkel lösning är väl att flytta ner kartan o upp med röst. kartan ser man ändå om man scrollar ner o ska se vilka butiker som finns var.
Kjell-Fohrman
Å andra sidan så är ju kartan ett sätt att betala tillbaka till affärerna för att de annonserar i Ciklidbladet och/eller lämnar rabatt till NCS-medlemmar.
Kanske skulle man varje gång man lägger in en ny gallup lägga in en notis om detta på "Nyheter", den finns ju nästan allra högst upp.
Ciklidhälsningar
Kjell
Johan
ja allt är bättre..
Kjell-Fohrman
Tyvärr märker man att många överhuvudtaget helt hoppar över första sidan och går direkt till Forum eller Köp & Sälj.
Man märker det t.ex. på att det ofta dyker upp frågor i Forumet som när kommer nästa Ciklidblad ut trots att det kanske finns angivet både på "Nyheter" och i vänsterspalten.
Det är svårt att göra något åt detta.
Ciklidhälsningar
Kjell
Hasse_H
Det senare problemet (som jag också är skyldig till) skulle man väl kunna komma åt genom en liten nyhetsbanner som följer sidorna, precis som reklambannern som finns idag. Det är svårt att styra användarna till att alltid gå via förstasidan. Det finns iofs tekniska lösningar för att omdirigera trafik att gå via en viss sida, men dessa irriterar mer än vad de gör nytta.
/Hasse
Micke
Den enklaste lösningen måste väl ändå vara att den som är intresserad av nyheter, då och då tittar på huvudsidan för att uppdatera sig. Oavsett var på ciklid.se man befinner sig finns det en länk längst upp till vänster som tar besökaren till första sidan där informationen finns, längre än så är det inte för att hitta nyheterna.