det är ju så klart flera faktorer som spelar in...en stor del är ju vilket filtermedia du ska använda.
Men oavsett vilket så skulle jag nog säga att 200liter är lite i underkant, beroende lite på vad du ska ha i karet. Men ska du ha malawi, tanganyika (dom storväxta arter eller dom man behöver ha större grupper av) eller större sydamerikanare så kommer du behöva ordentlig filtervolym. Skulle vilja påstå att en 1/4 av akvariets volym i liter är absolut minimum, helst en 1/3 eller mer.
Okej, jag hade tänkt upp till 300 liter ungefär. Dessvärre skulle jag vilja göra en ganska låg bänk (max 60cm) så det blir svårt att få in en sump med standardmått med tanke på att regeln bygger 145mm ner inunder. Antingen bygga eget sumpakvarium, eller göra högre bänk alltså.
Du kör väl 375 liter med droppfilter? Då blir det inte så mycket vatten i som när man kör helt "blött" eller vad man säger. Jag tror inte jag kommer göra ett droppfilter, utan hålla det något enklare. Åtminstone till en början. Mekanisk filtrering, lavasten, makaroner kanske.
Jag är ledsen för mitt låga tempo. Mycket snack och lite verkstad. Vi renoverar grejer i det nyköpta huset. Ska måla väggar, lägga golv mm. Akvarierummet ska få klinkers, och nymålade väggar (som också måste få putsen lagad lite först. Å andra sidan är det ju väldigt bra att tänka igenom allt noga både en och två gånger innan man genomför.
Vad gäller överrinning undrar jag om detta är en vettig lösning (jag vill absolut göra allt så billigt som möjligt).
https://youtu.be/UZytENJZtJw
Skickat från min iPhone med Tapatalk