Ni kanske tror att jag ska ösa på med en massa framsteg här nu, men ta det lugnt. Inte mycket har hänt!
Jag har fipplat till en dropplatta till sumpen av 6mm plexiglas. Jag sågade till alla bitar med fogsvans, och limmade på kanterna med en härlig grötblandning av plexiglasbitar och aceton. Efter mindre än ett dygn hade acetonet löst upp plexit ett utmärkt lim alltså. Det härdar snabbt och verkar bli nästan lika hårt som plexiglaset. Jag tror inte att det håller för stora krafter eller vridningar, men det verkar vara tätt än så länge i alla fall. Inte snyggt, men detta ska ju ändå inte synas. Det är ju hela poängen med sumpen.
Eftersom sumpkaret har aluniniumram som jag inte hade vett eller förutseende nog att skära loss innan jag ställde ställningen och akvariet över det, fick plattan bli smalare än den kunde varit annars. Jag måste alltså kunna trockla ner plattan mellan den utstickande aluminiumkanten.
Plattan går alltså inte ända ut till akvariets sidor, och där vattnet rinner över på dropplattan behöver jag en lösning för att leda in vattnet på sidorna som annars skulle rinna ner vid sidan av plattan. Jag kan eventuellt vara något trög...men jag har inte kommit på nån enkel lösning. Problemet är att jag behöver det extra utrymmet när jag ska lägga ner plattan.