David-Johansson
58 % Ramakvarium alumminiumram
26 % Helglas svart silikon
12 % Helglas transperant silikon
2 % Ramakvarium träram
1 % Ramakvarium plastram
1 % Annat
Totalt 172 röster räknade.
Kjell-Fohrman
Oooops - jag som skänkte bort mitt 450 liters aluminium-kar - trodde inte att det fortfarande fanns en marknad för sådana och var bara glad över att någon tog emot det.
Själv har jag enbart helglas med svart silikon.
Ciklidhälsningar
Kjell
Hank
Om du hade läst "köp och sälj" så hade du sett att det finns en stor marknad för alu.ramkar, men ditt kanske var repigt så det inte var värt något ;)
Jonas-E
ok, det e jäkligt snyggt med helglas men jag känner mig säkrare med en alu-ram.......
Kjell-Fohrman
citat:Om du hade läst "köp och sälj" så hade du sett att det finns en stor marknad för alu.ramkar, men ditt kanske var repigt så det inte var värt något
Int var det mer repigt än ett begagnat akvarium brukar vara, men ingen mening med att gråta över spilld mjölk;).
citat:jag känner mig säkrare med en alu-ram
Jag tycker tvärtom - om akvariet har en ram så kan man inte se om arbetet är dåligt utfört. Men som sagt var och en blir salig på sin tro.
Ciklidhälsningar
Kjell
Tony
Konstigt värre. Hur kan det komma sig att folk tycker att en aluminiumram runt något som skall vara så naturligt som möjligt kan vara upplyftande? =) Själv hade jag gärna sluppit alla mina alu-ramar, men av någon märklig anledning går det inte att få tag på helglas i vettig storlek i göteborg.
David-Johansson
Glömde att aktivera den nya frågan som är ganska snarlik denna. Men nu finns det alltså en ny fråga att tycka till om.
Hasse_H
Om 58% av rösterna har lagts på alu-ram så är det ju vad de flesta anser vara är snyggt. Jag själv störs inte av alu-ramar på akvarierna även om jag kan hålla med om att man på ett utan ramar har lättare att se skador på fogar etc. Men rent estetiskt tycker jag alu-ram är helt ok. Mycket snyggare än ett helglaskar med kladdigt gjorda fogar... :-)
/Hasse
FI
Det kanske skulle ha stått:
Ramakvarium alumminiumram (svart)
Ramakvarium alumminiumram (silver)
För det finns ju akvarium med svart aluminiumram, dessa är i mitt tycke snyggare än glasakvarier med svart silikon eftersom karet liksom ser mer inramat ut och eftersom kontrasterna till det belysta akvariet blir bättre.
Men aluminiumkar med vanlig aluminiumfärgad ram ger jag inte mycket för... Usch och fy! :P
Mvh Fredrik Isaksson
Kjell-Fohrman
citat:nu finns det alltså en ny fråga att tycka till om.
En liten undran vad är ett "Hörkakvarium" - senaste skriket eller.
citat:Mycket snyggare än ett helglaskar med kladdigt gjorda fogar...
Varför kladdigt??? Men OK då det blir väl som - hellre en Big Mac än en vidbränd oxfile, pest eller kolera.
Ciklidhälsningar
Kjell
Hasse_H
Som vanligt, smaken är delad och tur är väl det. ;)
Sen förstår jag inte varför alla blir så himla anti mot det ena eller det andra? Jisses då, det är ju bara tycke och smak på akvarietyper vi diskuterar. Respektera att det finns de som tycker annorlunda.
/Hasse
Ola-Svensson
Är "Fyrkantigt" samma som kubiskt dvs ett gäng hoplimmade akvarier? En rektagel är ju fyrkantig.
fredrikr
Ja, det där med fyrkantigt kontra kubiskt och kvadratiskt har visst hamnat om alla möjliga bakfötter. Akvarielagret har väl t ex en egen sektion i prislistan för fyrkantiga akvarium, och där finns bara kubiska kar.
David-Johansson
Det här med röstning är ju ingen vetenskap och om man röstar utifrån vad man har, vill ha för utseendeet eller säkerhetens skull så kan det ju betyda olika resultat. Frågan var ju ställd så att det fanns möjlighet att tolka den på olika sätt, föredarar behöver inte betyda snyggast.
David-Johansson
citat:
En liten undran vad är ett "Hörkakvarium" - senaste skriket eller.
Vart står det? ;)
David-Johansson
citat:Ursprungligen skickat av fredrikr
Ja, det där med fyrkantigt kontra kubiskt och kvadratiskt har visst hamnat om alla möjliga bakfötter. Akvarielagret har väl t ex en egen sektion i prislistan för fyrkantiga akvarium, och där finns bara kubiska kar.
Fredrik Lindström har ju lärt oss att det viktiga är inte att man använder språket rätt utan att man gör sig förstådd ;)
odilou
>>Fredrik Lindström har ju lärt oss att det viktiga är inte att man
>>använder språket rätt utan att man gör sig förstådd
Jadu, när de nuvarande röstningsalternativen ser ut så här har åtminstone jag väldigt svårt att förstå....
"Rektangulärt
Rektangulärt med välvd frontruta
Hörnakvarium
Hörnakvarium med välvd frontruta
Rektangulärt
Annat"
Tycker även att "akvarium med lutande framruta" saknas.
Daniel-Odell
det står rektangulärt på 2 ställen nu. ändra understa till kub?
David-Johansson
citat:Ursprungligen skickat av orm
det står rektangulärt på 2 ställen nu. ändra understa till kub?
Jag gillar rektangulära akvarium helt enkelt...
Nu är det fixat!