Ola-Svensson
citat:"Det är alltså inte fel att kalla proteus för sp. "peru"."
Det kanske är så vissa odlare kallar proteus?
Möjligheten finns alltid att en obeskriven fisk (dvs Släkte sp. "fångstort"). är beskriven. Det finns mer än en Crenicichla i Peru därför kan många kallas för sp. "peru". Så som jag minns det så har de jag sett haft vita prickar på sidorna, något som proteus saknar.
pleco
Var i zooaffären och kollade på Crenicichlorna , det var klar skillnad mellan sp"peru"/proteus/saxatilis,ser inga vita prickar på C.sp"peru" ,det här var inte lätt .
Fick uppvisning av två hanar(tror jag)C.sp"columbia" jätte fina färger så jag lite sugen på att köpa ett par eller är det bättre att börja med en grupp och låta de para sig?
Vad är skillnaden mellan Crenicichlagrupperna?beteende?form?
Ola-Svensson
Om det går se skilnad på dem så köp en av varje kön och så jämn storlek som möjligt. Möjligen kan honan få vara lite större (hanen kommer garanterat växa om). Köper du flera så kommer den största hanen para ut med den största honan. Sedan dödas allt annat. Om storleksskilnaden är för stor så är risken stor att hanen dödar honan. Enda orsaken att köpa flera är om du inte ser skilnad på könen. Könsskilnaden kan dyka upp väldigt sent och mina menezesi såg alla ut som hanar (med vita prickar på sidorna) upp till en rätt stor storlek. Sedan avvecklade honorna hankarraktärerna.
pleco
Det går att se skilnad på C saxatilis har vissa ögonfläckar på ryggfenan och på C.sp"columbia" har några rödsöm i ryggfenan (honor?),ser ingen skilnad på de andra Crenicichlorna .
Vad händer om man får bara hanar? kommer den största att döda de andra?
Ola-Svensson
Proteushonor har fläckar i ryggfenan, saxatilishonor har vit söm i ryggfenan, cametanahonor (som sp. colombia lär vara nära släkt med) har rött i ryggfenan.
citat:Vad händer om man får bara hanar? kommer den största att döda de andra?
Gissningsvis blir det inte lika illa som om det finns honor. Min erfarenhet (menezesi) är att honor är styggare mot honor än hanar mot hanar.
walle_1
citat:Så som jag minns det så har de jag sett haft vita prickar på sidorna, något som proteus saknar.
De sp. "peru" som jag såg hade iaf inga vita prickar på sidorna. Men namnet sp. "peru" är ju så ospecificerat så det kan ju lika gärna vara så att en sp. "peru" från en handlare behöver inte vara samma sort som sp. "peru" från ett annat ställe. Jag är ganska säker på att just de sp. "peru" jag såg var proteus, men att det på andra ställen kan röra sig om andra arter från Peru.
Frode
Jeg hadde i mange år et par med ”C. Spec Xingu !”. Hannen ble ca. 40 cm med hunnen ca. 5 cm mindre. Fiskene var ekstremt aggressive mot andre fisker mens innen paret var det sjelden eller aldri noen aggresjon. Disse fiskene vokste opp i et akvarium på 3m (2.500 l) sammen med et par festae. Det var aldri noen mulighet til å ha noen andre fisker i det akvariet. Festae hannen jaget alt som kom i akvariet mens Xingu hannen gjorde simpelthen kort prosess alt ble umiddelbart drept. Dette gjaldt også store fullvoksne mellomamerikanske ciklider.
På bakgrunn av dette vil jeg ikke anbefale å holde disse fiskene i ”små” akvarier som 720 l som foreslått tidligere i tråden. Mulig at du kan klare å holde et harmoniske par Xingu 1 i live i et slikt akvarium men andre fisk sammen med dem ……
walle_1
Ok, här är två nya bilder på min proteus. Nån som har kommentarer att det är en annan art? Det är en hona va? Hon är väl ca 8 cm och väldigt med på allt som händer utanför karet, inte alls rädd som man skulle kunna tro.
http://medlem.spray.se/managuensis/bilder/gadda_sept_01.jpg
http://medlem.spray.se/managuensis/bilder/gadda_sept_02.jpg
Usel bildkvalitta men det beror på att det bara är glödlampor över det karet. Jag kan lägga på min storramp så blir det mycket bättre färger men orkade inte mixtra med det den här gången. Man ser iaf hur fisken ser ut.
pleco
Jätte fina bilder,det går att se ryggfenans röd/rosa färgen och fläckarna också ,mina sp"peru" saknar fläckarna på ryggfenan,så det är inte samma art eller så har jag fyra hanar.
"Proteushonor har fläckar i ryggfenan, saxatilishonor har vit söm i ryggfenan"
gäller det alla i saxatilisgruppen?i så fall har zooaffären fel namn/fisk ,man ser tydlig storfläck på ryggfenan .
Hur snabbt växer Crenicichlor?
Ola-Svensson
Proteus hör till saxatilisgruppen (vilket förstås saxatilis gör också) och hos den har honan fläckar i ryggen. Walles bild visar alltså en hona. Mig veterligen så har inte saxatilishonor fläckar i ryggen. Men vem vet, det kanske finns geografisk variation. Se
http://www.aquatico-stl.com/crenicichlasaxatilistherealones/
Det finns en vettig artikel om saxatilisgruppen på Mostly Cichlids:
http://www.geocities.com/NapaValley/5491/spangledpikes.html
walle_1
"mina sp"peru" saknar fläckarna på ryggfenan,så det är inte samma art eller så har jag fyra hanar."
Eller så har inte fläckarna kommit än. När jag köpte min var den kanske 7 cm och alldels blek och fläckarna syndes knappt i ryggfenan. Så jag antar att dom måste över 7 cm för att man ska kunna se tydligt vilket kön den har.
pleco
Det var mycket intressant artikel ,några citat
"Be certain to provide plenty of cover for the soon-to-be-killed specimen" och "After eliminating tankmates"
då vet jag vad som händer om jag får ett par av mina 4 sp"peru" :( .
Hur aggresiv är en ensam hane mot andra fiskar?
Walle 1:du kanske har rätt att fläckarna på ryggfenan kan komma senare när de större.
Ola-Svensson
Jag har inte haft ensamma hanar men jag har haft outparade. Dessa har initialt spöat allt, sedan har de endast lyft på ögonbrynet för att sätta sig i respekt men knappt rört de andra fiskarna. Mitt par nu dominerar inte akvariet så hanen är snäll.
pleco
Okej,ska testa med en hane i mitt Geophagus akvarium.
Motaguensis
Magnus: Jeg kjøpte en Creinicichla sp.colombia, de kalte den det bare fordi den var VF fra Colombia og de ikke viste hvilken art det var og jeg har funnet ut at det er en C.sedentaria :) De hadde også C.lugubri, C.proteus og C.sp.Peru på denne listen jeg kjøpte fra :)
Motaguensis
Jeg har hatt en C.punctata hann, han ble 25cm før jeg solgte han, utrolig intersang fisk, ikke aggresiv mot fisk som var over 15cm år han ble fullvoksen men prøvde og tok livet av alt som var under 3/5 av hans størrelse.
Akkurat nå har jeg en VF Crenicichla sedentaria hoe, som jeg nevnte ovenfor. Hun er 12-13cm og var bare 8 cm når jeg fikk henne i begynnelsen av August. Hun er ytrolig nysgjerrig, er det noen her som vet hvor stor denne arten blir? Har alltid likt Crenicichla ganske godt, men Channa er kjedlige i forskjell :)