Mina fiskar var riktigt skygga i kanske en vecka eller något, sedan var dom lite halvskraja kanske 2-3 veckor men efter det blev dom modigare för varje dag och när dom kommit upp över 10 cm så var rädslan så gott som bortblåst. Idag när jaggan är 20 cm så är det ingenting som skrämmer honom, jo en sak, om jag tar bort täckglasen. Men om jag sitter alldeles lugnt vid karet och gör en häftig rörelse eller knackar lite på rutan så tror han att det är matdags. Få fort någon i min familj kommer in i rummet så ställer han sig under mathålet med oscarn och, som FI uttryckte det, "viftar på svansen". Det finns alltså ingen rädsla för människor. Han plockar maten från ytan så vattnet sprutar medan oscarn lugnt glider fram och suger in maten.
När jag stoppar ner handen så blir jaguaren nyfiken på vad det är för sak som kommer ner. Men om jag kör in handen i hans revir så försöker han hugga mig. Det var riktigt nära att han fick tag på mig en gång men jag ryckte undan. Ska byta vatten nu snart så får vi se vad han gör. Slamsugen åker iaf på några riktiga smällar ibland, verkar som det "dansande" gruset är intressant eller irriterande, jag vet inte vilket.
I övrigt så verkar jaguaren ganska "kåt" nu :) Han gräver på olika ställen och gnider buken hårt mot en stor krukskärva. Även genitalpappillen syns mer än vanligt. Man skulle ha haft en hona åt den här killen.
Angående utseendet på jaguarerna så tycker jag att du vara helnöjd FI. Din jaguar ser nog grymmast ut av alla här och jag tycker han är finare än min. Precis som du säger så är kolsvarta prickar snyggt och det är precis det min saknar. Han har ganska bleka prickar. Det är nog så att man tröttnar lite på utseendet hur än fisken ser ut. Jag kan nästan lova dig att Mojo inte tycker jumbo är lika fin som vi tycker.
För övrigt så är gäddcikliden en hona och ormhuvvet verkar ha växt på sig lite under den tid han har ätit nu. Han blir väldigt rund och fin efter varje matning och det är ju bra.
Är det förresten någon som brukar vara inne på denna sida.
www.aquatiqterrors.com
Jag tycker att det finns mycket intressanta inlägg där om olika rovfiskar, jag heter som vanligt walle_1 där också :)