Hasse_H
Har fått ett erbjudande om att köpa ett eller flera vuxna Diskus-par till bra (=lågt) pris. Paren har problem med föräldraskapet och antingen käkar de upp de frisimmande ynglen eller misslyckas totalt med romläggningen. Eftersom jag inte har några planer på att odla diskus (just nu...) så spelar det ingen roll för mig. De skulle bara få vara där för sin prydnads skull.
Om jag nappar så hade jag tänkt låta de gå i mitt 540 liters amazonassällskapskar med Geophagus sp. "Orange-head", Scalarer, dorsigerciklider, några tetror och malar. Har också två gibbiceps där, men de ska få flytta.
Vad tror ni, det borde väl inte vara några problem med detta?
mvh
/Hasse
Bilbo
Nej det tror jag inte, jag hade mina discusar med Flaggciklider och det fungerade, även om det kunde vara lite stökigt vid matdags ibland. Det enda jag funderar på är temperaturen, är inte de flesta Geophagusar beroende av kallare perioder, detta uppskattas troligen inte av discusarna.
Hasse_H
Nä, mina Geophagus sp. "Orange-head" är värmeälskare. Du kanske tänker på Gymnogeophagus, dessa behöver oftast en svalare period.
Just nu håller jag ca 27 grader, men kan öka en eller två grader om det skulle behövas.
/Hasse
Bilbo
Så är det nog!
Go for it Hasse!
Problemet är att discus är beroendeframkallande!
Hasse_H
Usch ja, det är väl det jag är rädd för...;)
/Hasse
pleco
Jag har diskus med halv vuxna"orange head" sklarer,malar,tetror....och det fungerar än så länge.
Några av fiskarna kan du se här
http://www.ciklid.se/bilder_pic.asp?iCat=43&iPic=176
Hasse_H
Snyggt akvarium! Du har ju nästan exakt samma kombination som jag. Finns ingen anledning att tveka längre... :-)
Mrsonk
Tycker inte du ska tveka. Om något händer så är det nog Discusarna som måste flyttas, då är du ju "bara" tillbaka som du hade det innan. De är ju förmodligen rätt stora så det ska nog gå bra.
Hasse_H
Det skulle vara ett par blåa (namn?) diskus, stora som tefat. Kan det vara nåt? :-)
Han hade också några fina pigeon blood par.
Får se hur detta slutar...
/Hasse
Hasse_H
Har på annat håll blivit rådd att höja tempen till minst 29 grader, byta vatten var 3:e-4:e dag och att ständigt ha ett karantänakvarium i beredskap.
Anser ni här att det ska vara nödvändigt?
Det är ett jättesteg i skötseln jämfört med hur det fungerar nu. Blev väldigt tveksam nu.
/Hasse
pleco
Jag bytter vatten en gång/vecka(kan bli 10 dagar ibland),och har 28 grader varmt,karantän akvarium är bra att ha men behövs inte bara för att du har diskus.
Fredrik-H
Det där med hur mycket vattenbyten discus behöver är ju ett hett ämne. Om man inte kör VF så ska det nog fungera med vanligt kranvatten en gång i veckan. Det är väl en annan sak om man vill ha optimala lekförhållanden.
Jag ligger i "discus-start-groparna" själv och har just fått hem mina första fem. Jag är mest förvånad över att de bråkar så förbannat med varandra. Alla har alltid sagt åt mig att discus bara står och glor..??
mvh,
Hasse_H
Ja, vattenbyte en gång i veckan klarar jag. Det är definitiv inga VF som eventuellt hamnar i mitt kar. Det är överkurs än så länge... :-)
Blåa diskus har jag fått uppgift om ska vara känsligare än t.ex. pigeon blood. Kan det stämma? Bör jag då undvika blåa diskusar? Alla diskusarna är vuxna, de blåa är tefatsstora.
/Hasse
pleco
Hasse h: menar du helblåa diskus typ cobalt,solidblå iså fall är de lite känligare enlig min erfarenhet.
Fredrik H: diskus kan vara elaka och mobba en i gruppen till dödes och sen välja nästa offer ,det är ingen fara om de alla bråkar med varandra.
Fredrik-H
Hos mig verkar det nästan som att det redan finns ett par som skrämmer skiten ur de andra tre. Kan ett par redan börja formas i en grupp på bara mellan 6 och 8 cm?
mvh,
Hasse_H
Har inte sett dem IRL ännu, blir kanske på onsdag. Vet inte vad de blåa heter.
/Hasse
Bilbo
Det här med att Pigeon Blood skulle vara mindre känsliga tror jag är Bulls**t. Den stora skillnaden är att Pigeon inte kan styra sitt svarta pigment, och därmed inte kan visa på samma sätt att den är nedsatt på något sätt. Detta är mina egna teorier, och ingen bevisad sanning.
Mrsonk
Är det inte ungfiskar eller VF tycker jag inte vattenbyte var 3-4 dag ska behövas. Har du bara ett tillräckligt filte så. Jag blev också råd och uppmanad till frenetiska vattenbyte när jag skulle skaffa discus men det funkar bra med en gång i veckan. Du har ju betydligt större erfarenhet av akvarium än jag så du grejar nog detta också:)
Hasse_H
Ehum...har visserligen hållt på i över 25 år med akvarium, men känner mig själv tillräckligt bra för att inse att det likväl kan gå helt åt fanders...:D. Diskus kommer bli en helt ny erfarenhet.
Jag har ett innerfilter och ett ytterfilter till 540-aret som pumpar sammanlagt ca 2000 l/tim. Låter kanske mycket för ett sydamerika-kar, men jordätarna behöver det. Ingen direkt nackdel för diskusen heller om jag fattat det rätt.
/Hasse
diskus
Hej,
Detta riktar sig mest till Fredrik H, baserat på mina omgångar med diskus! Innan jag blir alltför negativ vill jag inledningsvis bara säga: - En helt fantastisk fisk och jag lär säkert prova på den igen!
Diskus är under sin uppväxt ganska elaka inom gruppen.
De hittar snabbt en hack-kyckling. Diskusar är sega fiskar men
hack-kycklingen riskerar att komma på efterkälken och uppnår aldrig
fullstor storlek.
Risken för detta kan minskas genom att låta en stor (i relation till akvarievolym) grupp diskus växa upp tillsammans. Akvariets storlek bör också öka i takt med att fiskarna växer. Frekvensen på vattenbytena är också viktigare när det är små. När de sedan är uppe i en storlek av 13-15 cm så lugnar
bråken ner sig inom gruppen och de som då är stora kan flyttas över i
ett inrett akvarium typ de Hasse uppvisar.
Således blir min lite provokativa inställning till ett harmoniskt diskusakvarium att: Att komma från 0 cm till 13 cm små CD skivor
är ett :( för dess ägare!
Därefter blir det som regel :D !
Ni som har lyckats berätta gärna hur med fokus på just sällskapsakvarium!
Mvh
Björn H