citat:Ursprungligen skickat av jinnarparen
2 arter av jaguar, nej det stämmer inte. Däremot så finns det ett antal färgvarianter (bland annat en svartvit variant som verkar vara eftertraktad här på forumet, eller vad säger du FI ;) ).
Hehe, jo den svartvita varianten är definitivt eftertraktad, men det är nog tyvärr import från USA som gäller för att få tag på sådana exemplar.
Hur som helst, enligt Aqualoggen jag har så finns det ett par olika geografiska varianter av jaguarciklid, de skiljer sig både i storlek och utseende och lever i olika delar av Centralamerika. Aggressionen är iofs svårt att mäta men så vitt jag har förståt så är den likvärdig på samtliga geografiska varianter.
Enligt Aqualog så är det "COSTA-RICA"-varianten man ska jaga efter för att få den svartvita jaggan, detta om man går efter bilderna i boken. Den jag har ser ut att kallas "EL-SALVADOR" och blir mörkare och mer lila än vit då den blir äldre.
Boken heter för övrigt "Aqualog - Southamerican Cichlids III" och innehåller fler centralamerikanska ciklidarter än jag trodde fanns med mängder av geografiska varianter på samtliga arter, det är verkligen en MYCKET trevlig bok att bläddra i. Rekommenderas varmt. :)
citat:Ursprungligen skickat av jinnarparen
Fast en sak man kan tänka på också är att för alla arterna blir de faktiskt lugnare när de blir riktigt stora.
Jag håller med, mina har definitivt lugnat ner sig, tidigare så trodde man helt seriöst att honan skulle dödas vid leken. nu ser man knappt röken av dessa aggressioner. De blir dock lika aggressiva vid leken som tidigare men så är det ju hos andra ciklidarter också.
Mvh Fredrik Isaksson