citat:Varför blev det just gröna ärtor
Jo det är ju några år sedan som jag "uppfann" (uppfann inom "" pga man inte säkert vet vem som uppfann det, därmeot uppfann jag nmanet och var den som först skrev om det) och jag kommer inte riktigt ihåg varför det blev just ärtor.
Sannolikt för att jag sökte ett grönfoder som var fiberrikt (vilket just ärtor är) och relativt vitaminrikt eftersom det var vad de fiskar behövde som fodret konstruerades för. Jag ville inte heller ha ett grönfoder som innehöll olika syror (t.ex. oxalsyra) som t.ex. spenat eftersom jag inte visste om det var bra för fiskar (rekommenderas i alla fall inte i större mängd till barn). Då föll valet på ärtor som dessutom var lätt att få tag på.
Därför blev det ärtor som jag använde och som jag skrev en artikel om i Ciklidboken och Ciklidbladet och sedan har väl detta levt kvar som basrecept även om massor av olika personer har utvecklat sina egna recept sedan dess.
Så testa gärna egna kombinationer men kolla upp fiberinnehållet samt näringsvärdet på fodret innan du använder det.
citat:Intressant föresten med artikeln om överdrivet användande av vitaminer i senaste CB. Kanske kan man hoppa över tillsatsen av vitaminer när man gör räkmix i fortsättningen?
Som sagt det handlade om ÖVERDRIVET användande. En helt annan tanke slog dock mig när jag läste artikel - användandet av däggdjursfetter i fiskfoder ger leverskador på fisken (vilket överdrivet användabnde av vitaminer också ger enligt artikeln). Just diskus som artiklen handlade om matas ju ofta med t.ex. oxhjärta!!!!!
Vore intressant att få veta exakt hur Jim kom fram till sin slutsats - kan leverskadorna ha berott på en kombination av överdrivet användande av vitaminer OCH oxhjärta? Man kan ju undra.
Ciklidhälsningar
Kjell