citat:Ursprungligen skickat av Fredrik H.
Prataede vi om minsta fisken eller cikliden?
Jag blev bara förvånad över Olas uttalande att "Den minsta fisken är för övrigt en mal." Det finns väldigt små malar, ner mot 15 millimeter om jag inte minns fel, men de är inte minst bland alla fiskar vad jag vet.
Vad gäller minsta cikliden... Vad gäller brevis verkar det som om den blir större i akvarium än i naturen - den enda storleksuppgift jag sett på dvärg-brevis är i akvarium, 45 mm, vilket isf innebär att den är bara obetydligt mindre än normalformen. Apistogrammorna å sin sida är dåligt kända, plus att de mått som anges är standardlängd (SL), dvs utan stjärtfenan, så jag vet inte vilken av dem som kan anses vara minst.
Det hela blir mer förvirrat pga att malawi/tanganyika populationer med avvikande utseende brukar ses som geografiska former (t.ex. Neolamprologus brevis "dwarf") medan sydamerikanska populationer med avvikande utseende brukar beskrivas som separata arter, så om en särskilt småvuxen population av Apistogrammoides pucallpaensis hittas, blir det den minsta arten av ciklid även om den är större än N. brevis "dwarf"...