macson
Hejsan!
Funderar på att skaffa troffar i mitt nya 780l!
Jag ska ha 7 st frontosor i också. Min kompis sa att man behövde minst 30 troffar, annars har dem ihjäl varann, stämmer det?
mvh
markus
David-Johansson
Nyckelorden är "ju fler desto bättre"!
Beror lite på vilken Tropheusvariant men väljer men en grupp bör gärna innehålla mer än 20 stycken och i ditt fall finns det ju utrymme för ännu fler. Tänk på att stora Frontosor faktiskt kan betrakta Tropheus som mat.
Vannar
Satsa på en art bara, blanda inte olika arter och eller färgvarianter... Och eftersom att Tropheusar finns i dom flesta färger så kan du fritt välja en färg som passar med frontoserna...
Mitt förslag är dom den vackert röda moliron, det kan bli grymt med det i kontrast till dom mera blåaktiga frontoserna.
Köp så många du har råd med helt enkelt.
Jonte_Maskin
Hej!
Ett litet varningens ord bara! Frontosorna kan komma till korta bland en massa Tropheus. Jag provade att ha Frontosor tillsammans med ett gäng Ikola, men det funkade inte alls. Från att ha varit tuffa och orädda blev Frontosorna rädda och tillbakadragna bland dom livliga Troffarna. De hade oxå väldigt svårt att få nån mat vid matdags, då Troffarna är som svärmande bin när mat vankas. Resultatet blev att Frontosorna blev flyttade till annan burk bland mindre hetsiga fiskar. Där kom de mer tillrätta.
Men detta är ju förstås bara mina egna erfarenheter. Prova gärna, det kanske funkar hos dig?! Men var uppmärksam, ...och lycka till!
Fredrik-H
Instämmer helt med Jonte.
mvh,
pontus
Om du har VF frontosor ska du nog köpa billigare mat en toffar, det är inte alls roligt och vakna och det saknas djur i burken,och frontosorna ser mätta ut. Jag håller med om att toffarna kan trycka undan dom stora bjässarna, samt att tänka på att det kan bli problem vid utfodring, inte bara att frontossorna inte hinner med, men dom har olika die.(fisk & alger)bukvattensot är inte heller så roligt.Men du kan nog ha mer framgång med (stora)Dubbar som har klarar lite grövre mat, och är lite lungnare,MVH Pontus
Fredrik-H
Klarar "dubbar" grövre mat och är lugnare?
mvh,
Mike_Noren
citat:Ursprungligen skickat av Fredrik H.
Klarar "dubbar" grövre mat och är lugnare?
Personligen skulle jag inte beskriva dubbar som lugnare.
Jag tror han kanske menar jämfört med små dubbar.
pontus
Jag menar att t.duboisi bör hållas i mindre grupper jämfört med t.moorii och sp.black varianterna,där med mindre "stimmigt" i burken,där med lungnare.Själklart om man håller tjugofem vuxna dubbar i ett kar blir det mer kaos en harmoni.
Ja dubbar klarar lite grövre föda.Biomattan på djupare vatten har grövre fibrer i dess alger i jämförelse med den snabbare växande biomattan där t.moorii och t.sp black varianterna betar,lr har jag fel? jag anser att dubbar är lite lungnare och går bättre tillsamans med frontosor, än va moorii gör.Så istället för att trycka ner 25 -30 moorii skaffa åtta till tio stora dubbar. MVH Pontus
Fredrik-H
Det finns fog för dit resonemang Pontus.
Om jag skulle gå efter mina egna erfarenheter så har duboisi visat sig vara en total "mördarmaskin" som inte ens tolererar snäckskalslekare eller hästnosar i karet. Om jag däremot ska gå efter den info som finns tillgänglig på nätet och i litteraturen så verkar det ju ha visat sig att duboisi är något mildare än övriga. Eftersom jag ogillar att dra slutsatser efter så liten erfarenhet som min så får jag nog "lägga mig" angående detta.
Jag höjer dock ett varningens finger: Bara för att det är "dubbar", tro inte att ni går säkra!
mvh,
Danny_C
Tror det finns olika typer av fiskar precis som männsikor, vissa är ju brutala, det är vissa fiskar med?
Vissa är fega, det är vissa fiskar med?
vissa är korkade, det är vissa fiskar med?
Nog det som det är med Tropheusar, de är olika personer :)
Mike_Noren
Min erfarenhet är samma som Fredriks. Mina dubbar var psykopater.
StefanL
Jag instämmer med Fredrik H. och Mike_Noren angående Dubbar. Min dominanta hane var en riktig stridsmaskin. Han minimerade hela sitt bestånd på 12st honor i mitt akvarium under en ganska kort tid. Jag tror det tog honom 2 månader när han började tills han ensam stod kvar.
Dubbar är fina...men det är den sista art jag skaffar mig nu inom Troffe-släktet.
Det bör påpekas att min hane var fullvuxen och hade ett antal år på nacken. Gamla hanar brukar tydligen vara grinigare.
imported
jag har 11 moliro i varierande storlek i mitt 500 kar..det funkar utmärkt,och en polare har 13 dubbar tillsammans med 4 frontosor i ett 500 kar..det funkar oxå bra...Fast hur många Troffar ska/kan man ha /liter vatten??
macson
tack för svaren!
Ska fundera på om jag ska ha troffar, tror det blir ganska dyrt.
25 x 100 = 2500!
markus
Juanito
Tja 30 är ju fint och trevlig men jag har haft 4 Tropheus sp red moliro förut moorii moliro. Ursprungligen var de 9 men 1 dog i att jag var lit oförsiktig med en liten cirkulations pump. Resten tror jag blev förgiftade med min räkmix en frontosa rök med också.
Sen dess har jag haft fyra Tropheusar som mår jätte fint i mitt ~650.
De är i storleken 4-5.5 cm Den senaste tiden började de bli lite sturska mot varandra men inget något de mådde dåligt av.
I måndags utökade jag med 18 st Tropheus sp black pemba.Utan att helt möblera om. Den kraftigaste moliros revir blev jag tvungen att möblera om, 1/4 del av akvariet. Pemborna håller änu på att stadga sig.
Ska du har frontosor så kan det löna sig att ta ungdjur. En del här på ciklis.se hävdar att frontosorna äter upp troffarna. Och det kan stämma men samtidigt är det en av de mest snälla ciklider jag sett. Men nån sa har att har dom väl fått smaka fisk så kan nog troffana vara riktiga munsbitar. Så ta inte vildfångad eller stora som inte sett midre fiskar tidigare.
Jag gav bort mina frontosor till en som blit av med alla sina utom en i hopp om att få yngel. Så mitt nuvarande kar ser ut så här 4 Tropheus moliro, 18 Tropheus pemba, 10 + yngel N. Daffodill, 3 N. Lelupi + sugmalar och en tuggande (äntligen) redcheek hona (malawi) + 2 hanar.
Fredrik-H
Jag tror att det största problemet med kombinationen Frontosa/Tropheus är att Frontosan magrar bort. Jag har haft problem med att hålla ett flertal snäckskalslekare med Tropheus för den amledningen. Jag har även råkat ut för detta med kombinationen Julidochromis/Tropheus och Chalinochromis brichard/Tropheus. Det tar sin tid men efter 8-10 månader så ser man att "köttätaren" i sammanhanget får kraftigt insjunken buk.
Frontosan är en rovfisk som oftast tar sitt byte på morgonen innan bytet har vaknat. Det är nog ganska tänkbart att den i det vilda enbart tar ett byte var annan till var tredje dag vilket är brukligt för rovfiskar. Tropheus är en fisk som betar alger hela tiden praktiskt taget utan avbrott. Även om cichlider ofta är väldigt anpassningsabara så är det där en ganska knivig utfodringskombination.
mvh,
peter
jag har också erfarenhet av att gammla dubbehanan blir tokiga och tar död på alla honorna jag har satt som regel att byta ut hanen mot en ny
med max 2 års mellan rum eller när jag hittar en riktigt fin.sedan dess har jag inte haft några problem + att man förnyar stammen med jämna mellan rum.peter
macson
´hejsan!
jag funderar faktiskt då frontosa och troffar, då mina frontosor alltid varit minst i det kar jag har dem i nu. dem har inte fått smak på fiskött =).
markus