citat:Ursprungligen skickat av Hallén
Tack för det långa svaret. Låter mycket intressant med snäcklekare. N. Ocellatus borde alltså fungera bra tillsammans med de fiskar jag redan har?
Med möjligt undantag för guppina, ja. Det är tänkbart att slöjguppies är för långsamma för att undvika attacker, vet inte säkert.
citat:Synd att Neolamprologus brevis inte verkar fungera längre. Den lät ju perfekt.
Jo, det var en av mina största favoriter bland ciklider, och hittar jag VF brevis som inte är "dwarf sumbu" eller "sunspot" skall jag definitivt köpa igen.
citat:Har funderat på Palettciklid men har hört att den jagar upp alla andra stackars fiskar i ett hörn under leken?
Nja, paletters elakhet är kraftigt överdriven. Visst kan det finnas elaka paletter (jag har dock aldrig sett nån), men normalt är de fridsamma fiskar, och även under leken brukar de ignorera fisk som inte är ciklider, förutom i omedelbar närhet av ägg/yngel.
Det hjälper också att ha en del snabba aktiva fiskar, typ tetror eller danios, i akvariet.
Vanligaste problemet med paletter är hustru- eller make-misshandel; det är inte så sällsynt att ett par (särskilt om de blivit av med en kull) blir bittert osams och försöker slå ihjäl varandra. När det inträffar blir de tyvärr sällan nånsin sams igen, utan det bästa är att byta ut ena fisken.
Ett annat vanligt problem är att paletter vanligen säljs väldigt unga, innan det är lätt att se skillnad på hanar och honor, och att försöka para ihop två hanar (eller två honor) i, ofta, ett litet akvarium går förstås inte så bra.