FI jinnarparen: Vore det inte läge för en ny artikel om P. dovii i ett framtida Ciklidblad? Jag tycker det. :) Mvh Fredrik Isaksson
jinnarparen Jag håller på med en artikel om dovii. Nu då jag sålde 3 st till Danne så har jag fått ett naturligt slut på artikeln då doviilivet har gått in i en ny fas i mitt akvarium. Jag skall göra mig av med ännu en doviitrippel. Det blir den lilla hanen med två honor som får söka lyckan hos någon annan. Sjlv kommer jag då har kvar 1 hane och 3 honor. Den hane som jag har kvar är "beta"hanen. "Alfa"hanen köpte Danne. Min hane är den ljusaste av de tre och får en väldigt vit grundfärg när han spänner upp sig. Dannes hane är mörkare och har mer metallicgrönt i sig. Jag har hitills inte sett några yngel från min hane trots att den för några veckor sedan lekte med 2 honor inom loppet av 3 dagar. I samma veva så fick alla fiskarna en rejäl släng av vitaprick. Det var väl detta som gjorde att honorna övergav sina ägg. De blev rejält tagna av sjukdomen. Låg på sidan under flera dagar. Dannes hane och den lilla honan han också köpte gick då samtidigt med yngel och var inte påverkade alls. Underligt, minst sagt. Fast de jagade väl bort parasiterna också, de tog drygt 1,5 m av karet som revir. Det var bara den stora Texascikliden (lägg märke till att jag inte skriver hanen, osäker på om det är en sådan) som fortfarande höll sin hörna mitt i deras revir. Hur går det för den lilla honan, Danne. Har hon lyckats ta en liten hörna? Kul att höra att de trivs. De verkar ju inte ha tagit någon skada av flygresan precis. Om ynglen sedan "försvinner" efter det att de kläcks så skall du inte bli allt för orolig. Föräldrarna till dessa lyckades trixa bort mig flera gånger. De verkade totalt ointresserade efter det att de små kläckts. De bara höll reviret. Såg aldrig att de tittade efter något i en håla eller så. Men efter en vecka så döck det upp frisimmande yngel. När hanen lekte med den lilla honan så gjorde de likadant men med skillnaden att jag hade sett var de lagt de små.
mrgreed Den lilla honan fick det betydligt lugnare efter äggen var lagda.Dem har nu mer fullt upp att spänna för Zebracikliderna vilka ju har lekt 30 cm från deras kruka:-) Den ensamma Dovii hona åker nu mest omkring och trakasserar min plectostomus så hon är på bättringsvägen. Ska bli kul att se om hanen nu kommer att försöka leka med henne också. Mvh Danne
Motaguensis Hey! Kan dere ikke snakke om dette på Parachromis tråden :) Veldig intersant å lese og egentli hører jo det meste av snakket hjemme der :)
Ola-Svensson Ok, jag låser tråden eftersom orm vill att ormtråden blir låst. Fortsätt snacka på http://www.ciklid.org/forum/topic.asp?TOPIC_ID=3575&whichpage=21