Bjorn
För att inte statistiken ska ljuga kan jag meddela att jag nu även har tropheus kasanga i min ägo. Närmare bestämt 13st, satans fina. Bra jobbat Kim!
Mvh
Björn
Fiskarnu
mest sålda, dom är väl inte dyrast heller, jag tror att folk köper bara för att vissa är lite billigare, kanske 600-1000 spänn st?
So
Kul att så många svarade! Att duboisi var den mest sålda kom kanske inte som någon överraskning men sedan hade jag nog tippat på moliro då denna verkar vanligast i affärerna. Kanske något lokalt.
Om allt går som det ska (och det gör det ju sällan...) och min nya kamera kommer nästa vecka så tänkte jag presentera lite bilder på en för Sverige ny, vacker och effektfull Tropheus någon gång nästa helg (ja, några av er vet ju redan...). Eller kanske kunde det bli en bildartikel i CB istället? Vad säger vår ”soon to be” redaktör om det? Kan det vara nått att ha med i första numret?
Cutekid
Vilken troffe skulle det vara nu då ??
MVH
Micke
citat:Eller kanske kunde det bli en bildartikel i CB istället? Vad säger vår ”soon to be” redaktör om det? Kan det vara nått att ha med i första numret?
Absolut, intresset för troffar verkar ju vara på uppåtgående igen.
So
citat: Vilken troffe skulle det vara nu då ??
Ja, det tråkiga är att dom mycket få bilder som finns på denna läckra brichardi variant inte på något sätt gör fisken rättvisa och att jag därför inte vill avslöja vad det är förrän jag har en bild som är ok. Om jag så ska slita dygnet runt när kameran kommer så ska det bli åtminstone en bra bild som kan visas...
Hoppas att ni har överseende? Jag vill helt enkelt inta att någon klankar på min drömfisk... :D
Cutekid
ähh berätta vilken det är nu.. så hemligt är det inte..
So
citat:Absolut, intresset för troffar verkar ju vara på uppåtgående igen.
Kul! Då får det bli en bildartikel i CB om denna Tropheus istället!
Hmmm...nu får jag verkligen slita med att få till bra bilder. Fredrik H: du råkar inte ha vägarna förbi...? :)
Cutekid
Mm det låter bra det Kenneth !!!! Looking good !!
Cutekid
Tömde 2 Canary Cheek honor precis. Gissa resultatet ?? 3 ynka yngel på 2 honor. De spottade i håven på väg upp. Men jag räknade inte med mer yngel direkt heller. Det är första gången de tuggar och de är precis könsmogna. Men det är jäkligt kul. Skall tömma en hona om ca 1,5 vecka och en annan lekte idag. Så det är 2 kvar som yuggar. Gött.
MVH
Jonas-E
hehe, min ikola vårda just nu 4st små krabater i sitt yngel-akvarium. =) Troligtvis första gången hon går hela vägen. Hon har lekt en gång innan i mitt akvarium men då svalde hon äggen, troligen på grund av hannens uppvaktning och att hon inte riktigt var van vid äggen.
Tropheus är riktigt underbara!
Fredrik-H
Grattis till nedkomsten Calle!
So: Jag hade gärna hjälpt till men jag har häcken full just nu.Kanske om några veckor. Var exakt befinner du dig?
mvh,
So
Fredrik H: jag har mailat dig.
Ralph
Mina VF Kachese har precis ynglat också för första gången. Det verkar ha blivit åtta småttingar, jag har sett så många samtidigt i alla fall. Rätt bra för att vara första kullen.
Tre dagar i friheten och redan bråkar de om bästa stenen i yngelbaljan...
Cutekid
Mina Canary Cheek yngel jobbar i en grupp verkar det som. Men de är lite försiktiga utav sig. Ställer sig i ett hörne och smyger fram efter en liten stund. De ser ganska coola ut , är lite gråa i grundfärgen och kolsvarta täta band och det skymtar med lite gult vid gällocken.
MVH
Cutekid
Vad skall man mata med? Just nu matar jag försiktigt med spirulina flingor och cyklops. Fiskarna går i ett 152 liters med bra cirkulation med ganska täta vattenbyten för att inte skapa giftigt vatten. Verkar det bra ?
MVH
Fredrik-H
I början brukar jag använda smulat flingfoder, men av ett lite proteinrikare slag än "spirulina" för att få fart på det hela.
Så fort det är möjligt, oftast redan efter ett par veckor, går jag över till Aquatic Nature-granulat av finaste sort. Det går att övermata ganska duktigt med AN-granulat utan att förorena vattnet. I stället för att lösas upp blir det små svampaktiga bitar av det, vilka så småning om äts upp eller kan avlägsnas.
mvh,
Cutekid
Se där .. tack Fredrik
Föressten... vart har de det finaste granulatet i lund?
Juanito
citat:Ursprungligen skickat av Fjärilscikliden
2 stycken Tropheus moorii Moliro som jag var dum nog att köpa (impulsköp). Det var de enda som var kvar i affären eftersom hannen tagit kål på resten. Nu fungerar det dock mycket bra tillsammans med mina Malawi i ett 540l men det känns dumt att ha två udda Moliro som jag inte vet vart jag skall ha sen.
De två molirorna du har är inget att ta för intet, får du dem att leka i malawi karet så kan dom bli många.
Har en bekant som fick 2 moliro och nu är totala antalet levande över 30 jag har fyra från de två (hade 9 en blev injagad som liten i en pump av mina daffodillar när jag släpte in dem i mitt större kar 4 dog av nån förgiftning).
De är ännu små men jag hoppas på att de skall börja leka och utöka sig i mitt kar också snart.
peter
brichardiman stopp i stenar med mycket alger på så de gå och beta
hela dagarna,det är ju det mest naturliga också peter