Jag tycker det är så märkligt att man alltid skall skylla på någon annan när det inte säljs det som man är ute efter, eller för den delen skrivs artiklar i Ciklidbaldet av de fiskar man är intresserade av.
Affärer säljer självklart de fiskar som efterfrågas - märkligare än så är det inte. Om inte en affär säljer fiskar som efterfrågas så är det snart en före detta affär.
Att tro att affärerna skulle idka någon slags välgörenhet och hela tiden hålla fiskar som ingen vill ha i lager är ganska naivt.
Varför man hittar så få centralamerikanska ciklider i akvarieaffärerna kan ha två anledningar
1/ Fiskarna är ointressanta och/eller olämpliga för akvarium.
2/ De som är intresserade av dessa fiskar är dåliga på att göra reklam för dom (istället för att göra erklam för sina favoriter, gnäller man över andras).
Ja ni kan ju själva välja anledning.
Faktum är att den ende som åstadkommit en rejäl artikel om Centralamerikanska ciklider till CIklidbladet de senaste åren är Fredrik Isaksson - men en fluga gör ingen sommar.
citat:Och visst afrikaner är mycket mer populära än centraler idag, men du vet väll att det inte alltid varit så! i början då ciklidmarknaden kom igång var det mest centraler och sydamerikaner som såldes och importerades! Jag tror att de svenska akvaristerna är på väg mot att byta som smått inriktning beroende på att ämnet afrikaner känns enligt mig i allmänhet ganska vanilla och att folk kommer bara det finns tillgång blicka mot sidor som jeff rapps lagerlistor med Madagaskar och Syd/centraler allt mer tills antingen jag eller nån annan drar igång en egen affär!
Nu vet jag inte vad du menar med när "ciklidmarkanden kom igång", men det klart innan det överhuvudategt började exportera fisk från Malawi- och tanganyikasjöarna så fanns det av naturliga skäl fler centralamerikaner än östafrikaner i affärerna. Men då var det mest eldbuk, zebraciklid, Texas, Multispinosa, Jack Dempsey och kanske någon mer som såldes men dessa arter är ju fortfarande rätt populära.
Men sedan "östafrikanerna" gjorde sitt intåg i större skala på 70-talet kan man nog med fog säga att dessa har dominerat ihop med en del sydamerikaner.
Att det skulle hålla på att ske en förskjutning mot fler centramerikanska ciklider och madagaskarciklider håller jag inte all med om, snarare trycker jag att intresset minskar ytterligare för dessa ciklider.
Vad som har ökat på senare år tycker jag snarare är intresset för sydamerikanska ciklider och då speciellt jordätare.
I övrigt håller jag med Ola i det han skrivit ovan.
Ciklidhälsningar
Kjell Fohrman
Ps. Varför gnälla - två "centralamerikaner" har ju blivit väldigt populära på senare år - papegojcikliden och flower horn;), så visst går det att marknadsföra centralamerikaner om bara viljan finns.