citat:Ursprungligen skickat av walle_1
Växter fungerar med gäddor men absolut inte med centraler.
Det finns ju många olika centralamerikanska ciklider, de mindre till mellanstora arterna går bra även i växtkar, de större arterna kan däremot vara lite knepiga...
Men har man stora ciklider så är ju en del av charmen med dem att de gör vad de själva vill och formar sitt hem efter hur de själva vill ha det, personligen så tycker jag att deras färdigheter som "byggnadsingenjörer" och "gräsklippare" tillsammans med deras väldigt starka egna vilja är det som gör de stora ciklidarterna så roliga att äga. Åtminstone så länge det inte går till överdrift. ;)
Men det roliga med de större arterna är ju att de verkligen inte tar någon skit, de ser snabbt till att säga ifrån eller visa sitt missnöje om man som ägare hittar på något de inte gillar, vill de inte ha en djungel av "ciklidgräs" på "vardagsrumsbordet" så ser de snabbt till att oskadliggöra den platskrävande nyinstallerade grönsaken... Och vill de vara i fred så ser de snabbt till att man som ägare drar upp händerna ur karet innan man har hunnit börja stöka om i deras hem... Det är ju detta som gör de stora ciklidarterna till vad de är. :)
Men att säga att just centralamerikanska ciklidarter är roligare än sydamerikanska tycker jag är svårt, jag har själv den sydamerikanska påfågelcikliden som en av mina absoluta favoriter och jag är helt säker på att det även finns andra arter som är lika intressanta.
Däremot så tycker jag att många av de centralamerikanska arterna har ett vackrare utseende då de blir större och jag gillar även deras lite mer revirhävdande beteende som ofta kan göra att arten blir lite mer omväxlande att studera i akvarium.
Det negativa är givetvis att just revirbeteendet kan tillföra en hel del problem om man vill kombinera flera arter med varandra...
Mvh Fredrik Isaksson