citat:Ursprungligen skickat av robin
Är det någon som har lite erfarenhet om det här som denna kan dela med sig. Hur funkar det? Vilket vatten? Storlek på akvariet?
De är lätthållna - det är trots allt en av sveriges mest spridda och tåliga fiskar. De behöver inte jättekallt vatten heller, vanlig akvarietemperatur funkar bra, fast om de inte får gå kallt på vintern kommer de troligen aldrig att leka. De trivs i de flesta sorters vatten, från flytande kalksten till svartvatten, bara det är rent och syrerikt. De är svagt stimmande, dvs man kan gott ha en liten grupp om 5 eller så, då känner de sig tryggare. Precis som de flesta vildfångade fiskar kan de vara knepiga att få att börja äta, men när de väl kommer igång är de enorma matvrak som entusiastiskt glufsar i sig precis allt man ger dem. De har fler & intressantare beteenden än man kanske tänker sig, också, och blir väldigt tama.
Problemet med dem är att de växer fort och blir stora. Dessutom är de både glupska och aktiva fiskar. Jag tror inte jag skulle försöka hålla abborrar "för gott" i ett akvarie mindre än 400 liter, helst större, och med bra filtrering.
Fast det är klart, man kan ju alltid släppa tillbaks dem där man tog dem när de börjar bli för stora.
Ett alternativ jag brukar slå ett slag för är abborrens närmaste släkting, gärsen. Den är hyfsat snygg, och är mycket mindre, inte lika rovgirig, och mycket mindre aktiv än abborre, så den klarar sig med mindre utrymme.