Cutekid
Tja !
Tänkte testa en grej. Har plockat upp en Canary Cheek hona som har tuggat i 3 veckor. Har släppt i henne i ett 30 liters yngelkar och tänkte se om det funkar med att ha henne där tills hon spottar ynglen.
Hur länge ska honan gå med ynglen i karet? Äter hon något medans hon vaktar ynglen? behöver jag stenar i karet? Jag har en liten grotta nu.
MVH
imported
Klart du ska låta henne spott själv.
jag hade ett 40l kar med precis som du en grotta
där hon kunde ta skydd. hon kommer att spotta när hon
är tillfreds med omgivningen. så låt henne få lung o ro.
Hon kommer nog att äta lite mindre när hon tuggar, men när
hon har spottat äter hon igen.
Jag har båda ggr låtit min hona gå med ynglena ända tills
de var stora nog att flytta med mamman till det stor karet igen.
Så jag tycker att du bara ska låta henne få lung o ro, så
kommer du med största sannorlikhet att få en fin kull.
Mina yngel åt flingor från början. Jag provade med
atemia men de ratade dessa..*S* så jag föder upp
mina yngel på flingor som är "finare" krossat.
Lycka till. låt oss höra fortsättningen
PS.. jag provar just nu med att låta min
hona gå i mitt stora kar o se hur det går.. hennes
3:de kull på ett år..
Cutekid
Hur stort kar har du bearman?
Tack för ett bra svar.
MVH
peter
hoppas att du inte får några problem när du sätter tillbaka honan
det är vanskligt att sätta tillbaka en hona de tar lätt dö på henne
efteråt. skärma järna för henne med en glasskiva ett par dagar innan
du släpper ut henne till de övriga så brukar det gå bra.peter
Cutekid
Ja gtror att det inte skall vara nått bekymmer att släppa tillbaka honan. Har hon ätit upp sig ordentligt innan hon släpps i så tror jag att det ska gå bra.
Tänkte även släppa tillbaka henn på natten när de andra sover.
MVH
peter
det har inget med att göra om hon har ätitit upp sig.att stoppa i en
ny indevid som det blir i detta fall går inte alltid bra och speciellt
om det är bara frågan om en fisk.det är ofta de tar död på den nya.
( fisken är gammal men stoppar du den i ett annat akvarium så länge
blir det som att stoppa i en ny individ.)jag hoppas det går bra peter
Dolphin
Hierarki heter det. :) (Tror jag ;) )
Cutekid
Hallå !
Det gick över förväntan med att släppa tillbaka honon. Gjorde det natten mellan kördag söndag. När jag kollade precis idag så ser det mkt bra ut. Honan är tillbaka i gamet igen och det känns mkt bra. Fick 2 yngel till och nu är det 7 st som simmar i mitt 152 liters.
MVH
Stelin
Kanske lite tidigt att andas ut än, men det är ju kul om det fungerar. Yngelvården hos tropheus är något jag också gärna hade velat se. Hela förfarandet med tömning känns inte heller det speciellt bra.
Jag hade också tänkt prova något liknande(när mina nya fiskar förhoppningsvis så småningom börjar leka) Hursomhelst håll oss uppdaterade och går det bra så vågar man sig kanske på detta igen. (har provat vid ett tillfälle för en del år sen, då gick det inte speciellt bra)
Cutekid
Hej! Tittade precis in hos troffarna och det verkar gå fint. Ser inga tecken på att det skulle braka loss. Hanarna verkar bara buffa lite som de brukar.
MVH
Bjorn
Jag gjorde en riktig chansning i onsdags.
Jag har ett par olika tropheusgrupper som jag har lek på lite då och då, men samtliga gånger (10-15) har honorna spottat/svalt äggen efter två-tre dagar. Fiskarna är fortfarande unga så jag tror det blir bättre med tiden.
I onsdags såg jag en hona som precis hade lekt några timmar tidigare. Jag flyttade över henne till ett eget kar direkt. Jag tänkte att om hon spottar/sväljer när jag fångar henne så har jag ju ändå inte förlorat något, eftersom hon ändå troligen skulle göra det i det stora karet så småningom.
Flytten gick bra, och idag (söndag) tuggar hon fortfarande. =)
Mvh
Björn, som inte alltid följer bruksanvisningen.
peter
jag har akvarium med enbart toffar i och jag låter mina honor spotta i
akvariet och de små ynglen slåss mitt framför ögonen på de stora utan
att bli uppätna och en av honan tar in några av ynglen varje kväll det
har nu gått 8 dagar.det är mycket av tjusningen med tropheusar vad jag
tycker,föräldrar+yngel tillsammans.Får tömma akvariet ca var 4:e månad
på yngel för blir det för mycket slutar de leka.peter
Fredrik-H
Hur stort är karet och gruppen Peter?
mvh,
peter
det är grupper på 24 till 30 stycken i varje akvarium, och akvarierna
är 375:or just nu förut hade jag även i 720 akvarier och det gick lika
bra och det har fungerat med alla sorter som jag provat.peter
roni
Peter det lät spännande, det är ju precis så man vill ha det men kanske inte riktigt vågar med rädsla för att dom ska bli uppätna. Jag ska prova så fort mina Ikola har börjat leka. Inte så länge kvar tills dess hoppas jag.
Stelin
Mina Red Rainbows lekte för första gången igårkväll. Blir det nu så att honan(mot förmodan) går tiden ut med dom så ska jag också prova det här med "spottkar".
Calle, har du fortfarande inte märkt några problem efter det att du satte tillbaka honan?
Cutekid
Tja !
Har inga problem med den tillbaka släppta honan. Fick 2 yngel till i förrgår så nu har jag 9 st fin fina yngel.
Stelin
Ok, det låter bra.
Tiden som man har honan ifrån huvudkaret spelar kanske också in om det ska gå bra eller ej. Jag skulle helst vilja att honan fick gå med ynglena en eller två veckor iaf, får se hur jag gör.
Mikael-Oster
Tropheus i Akvarium
Inte så ofta jag lägger några rader på forumet, men ngn gång kan ju inte skada.
Har hållit Tropheus av och an i mer än 30 år. Det talas alltid om att man skall ge dem en så naturlig miljö som möjligt, som att tex ge honorna en chans att spotta ut sina yngel av sig själva. I akvariet eller i ett separat sådant. Hur naturligt är ett akvarium för dessa fiskar ställer man sig då frågan? Inte det minsta skulle jag vilja säga.
Ideologin på 80-talet var att man fick inte "skaka" fisken för då fick inte ynglen samma moderskänsla och därmed gick man miste om något för fortsättningen(eller fortplantning för den delen).
I mina ögon är det en förlegad teori och jag skall tala om varför(detta är mina åsikter). Fisken hamnar i ett akvarium där stress och hierarki råder på ett sätt som inte är fullt naturligt. Ett akvarium hämmar på många olika sätt fisken i fråga.
Vad som händer i akvarium är att fisken inte känner sig "säker" fullt ut. Detta gör att fisken i fråga(ruvande hona) gärna behåller sina yngel lite för länge än vad som rimligtvis vore i naturen. Ynglen, när de släpps har i detta läget konsumerat hela gulesäcken och har så gott som ingen buk kvar. Här innebär det att ynglen är "hämmade" från början. Tillväxten på dessa kommer att bli "klen". Ett Tropheusyngel måste ha kvar sin gulesäck och att i det läget börjat bli matat! Har ni yngel med lite kvar av gulesäcken och börjar mata med nyckläckt artemia direkt så har ni på de första 14 dgr halverat tiden för att nå 5 cm.
Mitt råd är: Skaka honorna från 23:e dagen(kejsare) till 30:e(regnbågar), ynglen kommer att ha kvar lite av gulesäcken och hela dess tarmsystem kommer att vara igång redan.
Dessa yngel kommer bevisligen inte att ha tagit skada och kommer att fungera lika bra som sina föräldrar(det ligger i genetiken!). Kanhända att de fungerar bättre till och med!
En god uppväxt är det viktiga. Mina teorier strider kanske mot 80-Tals metoder, men mina erfarenheter, så här långt, säger mig att de är inte ute på hispan om man så får säga.
Mitt råd: Låt honan gå kvar i akvariet. Det blir kanske lite färre med tanke på matning. Skaka henne sedan på rätt dag, släpp tillbaka henne och inga problem kommer ej heller att uppstå för henne.
Ynglen kommer att ha lite gulesäck men med ett tarm system som är igång. Mata direkt med nykläckt artemia. På 12 veckor är dessa 5 cm eller mer!?
Kunde skrivit mkt mer, men det får bli en annan gång
MVH
Mikael Öster
StefanL
Mikael Inte så ofta jag lägger några rader på forumet, men ngn gång kan ju inte skada.
Med tanke på det du skrivit nu...vilket jag personligen tycker är mycket intressant..så hoppas jag att vi får se betydligt fler inlägg av dig.;)